Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny satsning på elever som inte vill gå till skolan

Publicerat fredag 31 oktober 2014 kl 04.12
"De trodde att jag bara ville ha uppmärksamhet"
(1:42 min)
foto: Maj-Britt Rehnström/TT. Personen på bilden har inget samband med texten

Ida blev mobbad och vuxna lyssnade inte. Följden blev att hon skolkade från skolan i flera år. Nu startar myndigheterna ett projekt för att få elever som Ida tillbaka till skolan.

Vad krävs för att alla elever ska våga gå till skolan? Skriv en kommentar!

Ida är inte ensam om att stanna hemma. En kartläggning som skolverket publicerade 2010 visade att 1650 elever i Sverige hade varit hemma minst en månad, 600 hade varit borta en hel termin eller mer. Bakom frånvaron finns ofta en komplex väv av sociala problem, funktionshinder, mobbning eller liknande och många elever hamnar mellan stolarna.

Nu startar Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM ett projekt i dom fem nordligaste länen för hur man ska vända frånvaro till närvaro och man genomför seminarier runt om i Norrland för skolhuvudmännen, för skolchefer, skolpolitiker och rektorer.

– Man vet för lite om de här eleverna och hur man ska få de tillbaka till skolan. Kommunerna måste ta fram handlingsplaner och först och främst måste man lyssna på eleverna och ta reda på varför man inte kommer till skolan och sätta in insatser efter det säger Anna Sjölander från SPSM. Man kan inte lägga hela bördan på enskilda rektorer och lärare, det måste vara ett strukturerat arbete och man bör jobba tillsammans med andra, till exempel socialtjänsten och BUP. 

– Jag försökte berätta hur jag hade det men ingen lyssnade säger Ida som knappt gick i skolan alls under högstadiet. De trodde att jag ville ha uppmärksamhet och jag gav upp och slutade ens försöka. 

På frågan om vad skolan och föräldrarna kunde ha gjort för att hjälpa henne när hon var 14 år så svarar hon: De borde ha lyssnat på mig. Det finns alltid en anledning bakom när det blir så här. Kanske hade det hjälpt att få byta skola men det var det ingen som berättade för mig att man kunde göra och jag förstod det inte.

Själv önskar hon att hon hade försökt ännu mera att berätta för alla vuxna i sin omgivning. 
– Jag tyckte att jag var väldigt tydlig men det kanske jag inte var. Om jag kunde göra om det så skulle jag berätta och berätta igen för alla vuxna jag träffade så kanske någon hade förstått och kunnat hjälpa mig. Hela intervjun med Ida kan du höra om du klickar på länken strax härunder.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".