Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sociala Medier

Du kan leva vidare digitalt när du dött

Publicerat torsdag 30 oktober 2014 kl 15.53
"Lite av en boom av såna här företag just nu"
(7:00 min)
Det finns många saker man kan göra efter döden på sociala medier.

För de som lever sitt liv i den digitala världen kanske det är bra att veta vad man kan göra när någon man känner, eller för den delen man själv, dör. Reporter Joakim Silverdal har kollat på alternativen.

"When your heart stops beating you'll keep tweeting". Det är en slogan från ett företag som specialiserat sig på att ta hand om personers titterkonton efter de har dött.

– Företaget Liveson har utvecklat en speciell algoritm för att göra nya tweets efter användaren gått bort, säger P4 Västerbottens reporter Joakim Silverdal. 

Ett annat företag har jobbat fram något som de ser ett behov för inom sociala medier är Deadsocial. Deras tanke är att låta personer göra sin sista hälsning till sina nätkontakter på sociala medier som Faceboook, Twitter eller Linked In. Företaget menar att det handlar om att ge kunderna en värdig avslutning.

– I en intervju med Svenska Dagbladet säger grundaren James Norris att han ser ett klart behov av nya tjänster i området, säger Joakim Silverdal. Han fortsätter att berätta att många inte vill att deras sista hälsning ska vara en mening om en trevlig kopp kaffe eller en bild på en katt.

Men det här begränsas inte till sociala medier. Googles mailtjänst Gmail har infört något de kallar för Inactive Account Manager, som fått det inofficiella smeknamnet Google Death av användarna. Inactive Account Manager kan om användaren vill ta bort mail och sökhistorik som har med google att göra efter man har gått bort

– Eftersom Google sparar ett digitalt spår efter personer har de den här lösningen, säger Joakim Silverdal. De äger även Youtube så allt som är sparat där kan också tas bort om användaren skulle vilja.

Facebook har vad de kallar för minnessidan som har över 30 miljoner användare anslutna. Minnesidan kan nära och kära ansöka om efter döden och då behålls användaren där och blir istället som ett forum där man kan dela tankar och bilder om personen som dött.

– Men, det här är givetvis inte allt. Det finns väldigt många av de här lösningarna där ute om man har ögonen öppna, säger Joakim Silverdal.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".