Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Rajastrand

Utan bredband i en månad

Publicerat onsdag 5 november 2014 kl 11.30
Annelie i Rajastrand: "Jag har ringt sju gånger"
(2:25 min)
En 4G-router. Foto: Claudio Bresciani/TT

I en månad har ett Annelie Hahlin Mårtensson i Rajastrand, sju mil från Dorotea, varit helt utan bredband. Hon är en av flera i byn som varit det.

Trots många samtal till de två telefonbolagen som har ansvaret har bredbandet inte kommit tillbaka. Annelie är minst sagt irriterad:

Anneli Hahlin Mårtensson i Rajastrand är abonnent hos Tele 2. Men i det här området är det Telenor som har hand om driften. Så när vi precis som Anneli ringer Tele 2 så hänvisar de till Telenor.

I en vecka har P4 Västerbotten sökt Telenor för att att få ett svar. De skriver i ett mejl att de inte glömt bort oss. Men hör inte av sig.

Så igår ringde vi upp presstjänsten på Tele 2 igen. Då framkommer att Tele 2 inte är nöjd med hur Telenor skött detta fall. Sen dröjer det inte många minuter innan presstjänsten på Telenor hör av sig.

Mediaansvarig på Telenor, Alexandra Carlsson, har plötsligt ett svar till kunden. En månad efter att bredbandet försvann. Det behövs en helikopter för att ta sig till fjället där basstationen finns och vädret har varit för dåligt.

Men det argumentet håller inte anser Annelie Hahlin Mårtensson. Det har varit fint väder emellanåt och helikoptrar går att få tag på om man vill.

Nu säger Alexandra Carlsson på Telenor att man ska göra ett försök att ta sig till basstationen idag.

Under en månad har Annelie Hahlin Mårtensson fått köra sju och en halv mil enkel väg till Dorotea för att har tillgång till internet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".