Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Umeå

Trafiken en knäckfråga när bron Sjukhusbacken ska repareras

Publicerat fredag 28 november 2014 kl 15.00
Kollektivtrafikchefen: Det här är ju vår aorta
(2:15 min)
Umeås kollektivtrafikchef Fredrik Forssell. Foto: Lillemor Strömberg/Sveriges Radio.
Umeås kollektivtrafikchef Fredrik Forssell vid Sjukhusbacken. Foto: Lillemor Strömberg/Sveriges Radio.

Hur ska man klara trafiken? Ja det blir en viktig fråga när en reparation av uppvärmningen i bron Sjukhusbacken i Umeå ska utredas. En vanlig vinterdag passerar en buss här 650 gånger.

– Det här är ju vår aorta, säger Fredrik Forssell, kollektivtrafikchef i Umeå.

– Vi har ungefär 650 passager per dygn en vintervardag så det är viktigt för oss att vi kan ta oss fram även när man håller på att reparera den.

Sjukhusbacken är en 150 meter lång sluttande bro som spänner över både väg och järnväg. Mycket trafik, och korsningar med cirkulationsplatser både nedanför och ovanför backen, gör att det ofta handlar om start i backe - och att få stopp på bussen utför innan man når korsningen.

Bron ska värmas upp av fjärrvärmesystemet för att hållas isfri. Men för två och ett halv år sedan gick en värmeväxlare sönder, vilket innebar att det slutna systemet med glykol späddes ut och vattnet i ledningarna under asfalten i bron frös sönder.

I vinter och vår ska det utredas hur trasigt uppvärmningssystemet är, och vad det kostar att laga.

– Vi har ju alla anläggningar försäkrade så det finns lite försäkringspengar att hämta här också, säger Umeå kommuns gatudriftchef Torbjörn Sandberg.

Det är lite som ett gigantiskt badrumsgolv med golvvärme, och frågan är om de sönderfrysta vattenledningarna går att laga i sektioner, och ifall det är möjligt att hålla ett körfält öppet för trafik.

Att göra reparationerna under sommaren, när det är mindre trafik, är givet. Och Fredrik Forssell håller sig informerad hur kollektivtrafiken kan påverkas.

– Om bron stängs så måste vi ha tid på oss att förbereda för alternativa körvägar. För det gör du inte på fem minuter utan det krävs en ganska omfattande planering.

För skulle man tvingas stänga hela bron så handlar det om att köra ut på Blå vägen istället, och då missar man att trafikera många busshållplatser, eller tvingas till omvägar. Men klart är att trafiken kommer att påverkas, om och när man reparerar Sjukhusbacken.

– På något vis så tror jag ju ändå att viss trafik måste passera förbi här, säger Torbjörn Sandberg, gatudriftchef i Umeå kommun.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".