Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trafiksäkerhet för nio miljoner längs Mariehemsängarna

Publicerat onsdag 7 januari 2015 kl 04.45
Trafiksäkerhet för nio miljoner längs Mariehemsängarna
(1:49 min)
Vägarbete på Bofinksvägen, Mariehem i Umeå. Foto: Peter Öberg, SR.
1 av 3
Den långa raksträckan inbjöd till hastigheter över den tillåtna. Där trailern står placerades en övergång för fotgängare och cyklister: Foto: Peter Öberg, SR.
Vägarbete i korsningen Morkullevägen - Bofinksvägen. Foto: Peter Öberg, SR.
2 av 3
Vägarbete i korsningen Morkullevägen - Bofinksvägen. Foto: Peter Öberg, SR.
Bofinksvägen ska bli smalare för att få ned hastigheten. Foto: Peter Öberg, SR.
3 av 3
Bofinksvägen ska bli smalare för att få ned hastigheten. Foto: Peter Öberg, SR.

Lägre hastighet och säkrare trafikmiljö var målet när vägarna längs Mariehemsängarna i Umeå byggdes om.

 Närmare nio miljoner har det kostat - medräknat de justeringar som gjorts efter synpunkter.

– Det är ju så med trafiksäkerhet att de åtgärder man gör kostar ju pengar, och det är ju ändå trafiksäkerheten som är det viktiga. Det är därför vi gör de här åtgärderna, säger Karin Isaksson, park- och gatuchef i Umeå kommun.

Här finns öppna fält, en fågeldamm, bäck och ett skogsstråk. Fotbollsplan och Bräntbergsbacken. Och här finns en lång rak väg, Bofinksvägen och Morkullevägen, som på knappt två kilometer tar en från ena änden Mariehem/Berghem till andra änden Mariedal/Ersboda.

Men genomfartstrafiken ska bort, den vill kommunen istället ha på ringleden, Kolbäcksvägen. 

– Det är ju viktigt att på de gator som är mer stadsgator och lokalgator där vill vi dämpa ner hastigheterna väsentligt. För längre förflyttningar ska ringen upplevas som det bästa alternativet, det är det som är strategin, säger park- och gatuchefen.

Bofinksvägen och Morkullevägen som går längs Mariehemsängarna har alltså byggts om till lokalgata. Hastighetsgränsen har sänkts från 50 till 40. Vägen har smalnats av från 9 till 7,5 meter. Busshållplatser har flyttats, övergångsställen och refuger fixats, fartgupp har tagits bort, belysning och gång- cykelbanan längs ängen har rustats upp.

Tidigare har man prövat få ner farten med gupp och att smalna av vägen med stolpar och målning på asfalten.

Det är ett pussel det där, att få trafiken att flyta där man vill, och i den hastighet man vill. Blir gatan för oattraktiv kanske bilisterna väljer en annan väg där man ännu mindre vill ha dem. När Östra Kyrkogatan först byggdes om, med fartgupp och avsmalningar kallades den i folkmun minigolfbana och puckelpist. De senaste åren har den byggts om igen, smalare hela vägen, likt Bofinks- och Morkullevägen. Parallellt med Mariehemsängarna, och något lite närmare än ringleden E4/E12 på Kolbäcksvägen går Mariehemsvägen. Där får man köra 50. Om man inte råkar hamna bakom en buss som stannat vid en hållplats.

– För att bussen ska vara ett attraktivt färdmedel är det ju viktigt ändå att inte hastigheten blir för låg och därför har vi 50 på en del bussgator där vi känner att det är möjligt att ha den hastigheten. Sedan är det ju precis som du konstaterar att bussen dämpar hastigheten för bilarna, säger Karin Isaksson, park- och gatuchef.

När bostadsområdet Mariehem planerades på 60-talet var det i staden Umeås utkant. Här skulle det bli en trädgårdsstad med vita hus, med centrum för handel, skola och möjlighet att åka skidor direkt från bostaden ut till omgivande terräng som en specifik norrländsk kvalitet. 

Mariehemsängarna är alltjämt populära för skidåkning, promenader - och brännboll förstås. När Bofinksvägen och Morkullevägen skulle byggas om för att få ner hastigheten blev det parkeringsförbud på sträckan. Lite bökigt för flanörer och skidåkare och brännbollslag i träning inför cupen. Lite mer svårhanterligt för själva brännbollscupen som på ett par dygn drar tiotusen besökare. 

– I fjol så fick vi veta att det var parkering förbjuden längs vägen, och då gick vi ut med det till våra besökare. Men resultatet blir att alla parkerar där ändå, säger brännbollsgeneralen Gustav Pettersson.

Vad kan ni från brännbollscupen göra för att försöka hålla ordning på trafiken där?

– Vi kan skylta på ett bra sätt vart man får parkera, vi ska skicka ut information till våra besökare via sms, mejl och information på hemsidan om vilka regler som gäller. Och så ska vi naturligtvis ha en dialog inför varje cup med Umeå kommun och (parkeringsbolaget) Upab om vad som är lämpligt, säger Gustav Pettersson.

När byggarbetet var klart byggdes parkeringsplatser tillbaka igen, och gräsytor reparerades. Dessutom byggde man om och smalnade av vägen ytterligare vid övergångsställen för att få ner hastigheten mer, till en prislapp på 200.000 kronor.

– Vi har ju gjort åtgärder och så har vi fått fler synpunkter och då har vi gjort en del ytterligare åtgärder, säger park- och gatuchefen Karin Isaksson.

Så hur har det gått då, att minska hastigheten? Ja, ännu vet man inte riktigt eftersom en del av de mätningar som gjorts gjordes innan ombyggnationen var riktigt klar. Den pekar i alla fall på på att trafikmängden inte ökat så mycket som man väntat sig 1000 istället för 2000 fordon och att hastigheten sjunkit med 6 kilometer i timmen.

– Och därför kommer vi också att göra mer mätningar till våren för att då får vi mer tillförlitliga siffror, säger Karin Isaksson, Umeås park- och gatuchef.

Sedan Mariehem byggdes för ett halvt sekel sedan har bostadsområdena som ligger nära Mariehemsängarna har vuxit, blivit tätare och fler - Lilljansberget, Nydala höjd, Mariestrand. Och därmed trafiken. Och fler blir det som ska samsas här, från 90-talets omkring 7.500 till nästan 9.500 människor år 2022 enligt befolkningsprognosen. Bland annat planeras ett nytt bostadsområde vid Olofsdal.

Under hösten lades den sista asfalten för bättre trafiksäkerhet här. För den här gången i alla fall.

– Mariehem förändras ju mycket nu och det kommer att komma till nya områden, det kommer säkert att finnas skäl till att göra andra åtgärder i framtiden.

Är det här ett projekt som ni tar med er kunskap av när ni tittar på vad man ska göra med gamla E4:an som går genom Umeå?

– Man kan väl säga generellt att alla projekt vi genomför utvärderar vi och tar med oss kunskap som vi skapar, det gäller det här projektet men det gäller också för alla andra projekt, säger Umeås park- och gatuchef Karin Isaksson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".