Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västerbotten

Dyrare bussbiljett trots billigare diesel

Publicerat lördag 3 januari 2015 kl 08.00
"Politiskt beslut avgör biljettpriserna"
(1:32 min)
Harriet Söder, Länstrafikens vd. Foto: Edward Karp / SR
Harriet Söder, Länstrafikens vd. Foto: Edward Karp / SR

Dieselpriset har sjunkit med 1,70 kr litern sen i somras. Trots det höjde Länstrafiken biljettpriserna vid årsskiftet.

Sjunkande bensin- och dieselpriser gynnar bilister, åkeribranschen, och tåg-och bussbolagen. Det rör sig om mångmiljonbelopp i minskade driftskostnader. Men samtidigt höjde Länstrafiken i Västerbotten biljettpriserna med 2,5 procent vid årsskiftet.
– Dieselpriset är inte hela kostnaden. Största kostnaden är framför allt löner, säger Harriet Söder, VD för Länstrafiken.

Harriet Söder säger att Länstrafiken inte höjt biljettpriserna sen 2011. Det mesta av kostnaderna för bussbolagen som kör åt länstrafiken är löner, uppåt 60 procent. Drivmedlet står för mellan 10 och 25 procent av kostnaderna, säger Harriet Söder. Minst i stadstrafik och mest på landsbygden.

Men om dieselpriset går ner med 1,70 kronor per liter, vilket det gjort sen i juni, så blir driftskostnaderna totalt för de som kör åt länstrafiken 16 miljoner kronor mindre under ett år, enligt våra beräkningar. Så varför sjunker inte biljettpriserna?
– i våran verksamhet är det inte så jättemycket pengar eftersom de totala kostnaderna för trafiken i länet är nästan en halv miljard, säger Harriet Söder. 

Men hur förklarar du för resenärerna att dieseln har blivit mycket billigare men biljettpriserna går upp?
– Det beror ju på att diesel bara är en del av våra kostnader. Och andra index har ju inte gått ner på samma sätt som diesel.

Så det blir ingen sänkning av biljettpriserna för att dieseln är billigare?
– Det blir det inte, nej.

Vad krävs då för att biljettpriserna ska bli billigare?
– Det krävs ju ett politiskt beslut på det, eftersom det är regionfullmäktige (Region Västerbotten, red. anm.) som ytterst bestämmer hur våran taxa ska se ut. Där sitter ju representanter för kommunerna och landstinget, som är de som betalar det underskott som finns i vår trafik, säger Harriet Söder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".