Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt att få fram fordonsgas till bilarna i Umeå

Publicerat söndag 25 januari 2015 kl 09.45
Biofuel Region: Vi jobbar stenhårt för det
(1:48 min)
Anna Sävestad Albinsson, projektledare på Biofuel region i Umeå. Foto: Anders Wikström/Sveriges Radio.
Anna Sävestad Albinsson, projektledare på Biofuel region i Umeå. Foto: Anders Wikström/Sveriges Radio.

Ännu en gång får vi höra att "inom ett år" ska det finnas en tankstation för fordonsgas i Umeå, för det tror Biofuelregion i Umeå. Att Umeå kommuns politiker valt att satsa på elfordon, Umevas gas ska producera el och sjunkande pris på bensin och diesel har gjort att det gått trögt.

Anna Sävestad Albinsson på Biofuelregion i Umeå som även idag svarar "Inom ett år" på frågan när det går att tanka fordonsgas i Umeå.

– Ja vi jobbar stenhårt för det, alla de som är inblandade i både det här projektet och även parterna, att det ska bli av. Det mesta är klart, för bygglovet finns, vi har investeringsstödet, vi har en marknad som verkligen skriker efter gas.
– Problemet är att de inte har fått tag i gas. Vi har helt enkelt inte förstått hur svårt det skulle vara.

Det finns gas i Sundsvall?
– Ja, men det blir för dyrt att transportera upp den, säger Anna Sävestad Albinsson på Biofuelregion i Umeå.
– Det som skiljer sig mot Skellefteå och Härnösand är att kommunen går in och tar den initiala risken. Här i Umeå är det ett privat företag, AC fordonsgas AB. Det är en liten aktör och de har svårt att ta hela den här risken helt på egen hand när det blir så dyrt i uppstartsfasen.

Det är alltså för dyrt att frakta upp gasen från Sundsvall, och i Skellefteå förbrukas all fordonsgas lokalt. Finsk fordonsgas som tillverkas norr om Vasa får inte transporteras med färjan. Tidigast om två till tre år finns lokalt producerad fordonsgas att tillgå i Umeåområdet.

Umeå kommuns politiker är inte avvisande till gas men valt att satsa på el som fordonsenergi på till exempel bussarna. Inte heller Umevas gas från reningsverk kommer att förädlas till fordonsgas utan den ska driva gasmotorer för elproduktion. Även det att bensinen just nu är billig gör att en tankstation för gas inte prioriteras.
– När dieselpriset går ner så är det det som är det konkurrerande drivmedlet. Ska du ha det priset på gas att du kan matcha dieseln så blir det svårt att få ihop kalkylen. Och det är här som man känner att man behöver samverka mer, säger Anna Sävestad Albinsson på Biofuelregion i Umeå

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".