Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ett nix är ett nix

Publicerat lördag 7 februari 2015 kl 11.39
Receptionist med handen på telefonen. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Receptionist med handen på telefonen. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Nu skärps reglerna för NIX-telefoni och konsumenternas möjlighet att tacka nej till olika säljsamtal ska stärkas.

Vid exempelvis tävlingar eller enkäter där samtycken till telefonkontakt inhämtas ska det framgå tydligt om personer vill att även andra företag ska ta del av personuppgifterna.

- Många konsumenter är irriterade över att de NIXat sig, men ändå blir kontaktade av försäljare via telefon. Oftast har det skett på grund av att konsumenten omedvetet gett sitt samtycke till att bli kontaktad i samband med till exempel tävlingar på internet. Nu skärper vi reglerna och stänger detta hål. Ett NIX ska vara ett NIX, säger Jonas Edström, styrelseordförande i NIX-Telefon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".