Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sundsvallsbrons avgifter delar yrkestrafik och privatbilism

Publicerat lördag 21 februari 2015 kl 09.00
Trafikchefen hoppas slippa hämta chaufförer som inte hinner fram
(1:58 min)
Bron över Sundsvallsfjärden, Sundsvallsbron.
Sundsvallsbron. Foto: Anna Ahlström/SR

Förare längs Norrlandskusten ställs numera inför ett val vid Sundsvall - åka genom stan eller ta den avgiftsbelagda bron. Närmare varannan bil försvann från bron när avgiften började gälla den 1 februari.

Efter några veckor med avgiftsbelagd brotrafik ser Trafikverket att den tunga trafiken lämnat stadskärnan och väljer att åka den nya bron.

– Självklart väljer vi ju bron, det är ju något vi har väntat på i flera år nu, säger Michael Andersson, trafikchef för Norrland på Schenker Åkeri.

Tid är pengar för åkeriet som har nio avgångar per dag mellan Stockholm och Umeå. Halvvägs byter man chaufför. Och när fartgränser och maximal körtid ska hållas är det tajt att faktiskt hinna fram till depån på Klockarbäcken. När långtradarna passerar Sundsvall, oftast på natten, kan man tjäna in 5, 10 kanske 15 minuter jämfört med att åka genom stan - och det kan vara avgörande minuter:

– Tidigare kunde vi få hämta chauffören när tiden tog slut på Tegssidan eller uppe vid Beijers eller nåt sånt och det hoppas vi ska slippa nu då bron har öppnat.

Även DHL och Postnord väljer bron för att spara tid och miljö. För den tunga trafiken kostar det 20 kronor. För bilister som åker på dagen, och i rusningstid, finns mer tid att tjäna på att ta bron och slippa köerna. Ändå ser Trafikverket att många väljer bort bron nu när det kostar 9 kronor för en personbil att passera. Christer Karlsson som är trafikplanerare säger att man räknar med att det tar lite tid innan folk provat sig fram vad som passar för dem.

Den gamla genomfarten genom stan hade 32.000 fordon per dygn innan bron kom till - och 20.000 efter bron öppnat men var avgiftsfri. Men bara 7500 fick sina registreringsskyltar avlästa och har en faktura att vänta från dygnen de första veckorna i februari. Så tusentals väljer alltså en annan väg.

– Alltså att lägga en avgift på nio kronor och så med inbetalningskort - vad kostar det? Det måste ju bli dyrare än vad det ger intäkter. Jag tycker det är fel, säger Lena Lidström.

Elisabeth Björklund tar bron till och från jobbet:

– Tidsmässigt, alltså man får ju mer fritid än att sitta och pendla fram och tillbaka. Jag jobbar på sjukhuset och det tar 18 minuter för mig nu. Det är nog 45 minuter det tagit tidigare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".