Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Riktlinjer efterlyses av lärare

Publicerat onsdag 16 december 2015 kl 11.42
Läraren: "Skolverket skulle kunna vara tydligare"
(0:40 min)
Barn räcker upp handen i klassrum
Genrebild. Foto: Jessica Gow/TT

Lärarna slits mellan att hjälpa elever att förstå uppgifterna på nationella prov, men är samtidigt är rädda för att hjälpen ska gränsa till fusk. - Man vill ju att eleverna ska lyckas, säger läraren Jenny Igsell Sjöberg.

En avhandling från Umeå universitet visar att de nationella proven i matte kan bli tuffa att klara för elever som inte behärskar svenska fullt ut.

Lärarna vet inte hur mycket de får hjälpa eleverna att förstå provets frågor, utan att det räknas som fusk.

- Skolverket skulle kunna vara tydligare - skriva ihop någon skrivelse så att man som lärare inte behöver fundera om man gör rätt eller fel, säger Jenny Igsell Sjöberg, mattelärare vid Ålidhemsskolans högstadium i Umeå.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".