Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Publiktips

Internetkunder i Sorsele stängdes ner

Publicerat tisdag 22 december 2015 kl 06.35
Kund: Tvingades till ett dyrare avtal
(1:39 min)
Kommunhuset i Sorsele
Kommunhuset i Sorsele. Foto: Anna Burén/SR.

Under november kopplade internetleverantören Alltele ner ett antal privata och företagskunder i Sorsele utan förvarning.

Tage Collberg driver ett företag i Sorsele och är sedan ett par år tillbaka företagskund hos Alltele, men plötsligt slutade internet fungera.
– Vi förstod inte vad det var, vi fann inget lokalt fel och det fanns inga obetaldheter, säger Tage Collberg.

Efter många om och men lyckades komma överrens med Alltele om en ny uppkoppling via kommunens nät. En uppkoppling som blev 50 procent dyrare.

Sorsele kommun äger nätet och den största internetleverantören på kommunens nät är Alltele. De betalar en avgift till kommunen för varje kund som kopplas upp, men enligt Alltele har det saknats faktureringsuppgifter för några kunder.

– I vissa fall hittar vi kunder som vi blir debiterade för, men där vi saknar kundunderlag, säger Moses Ntereke är Allteles marknadschef.

Han säger att om kunderna hör av sig så kopplas de upp igen när Alltele fått alla faktureringsuppgifter men tillägger:

– Om det är något som skett i våra system eller att någon av våra medarbetare gjort ett misstag och stängt ner kunden,
då måste vi självklart be om ursäkt till kunden, säger Moses Ntereke.

Mari-Anne Englund, IT ansvarig inom Sorsele Kommun, bekräftar att vissa kunder med giltiga avtal ändå blivit av med sitt internet.
Hon säger också att kommunen har påtalat problemet till Alltele men inte fått någon respons.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".