Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Träningstips för kontorsslaven

Publicerat tisdag 12 januari 2016 kl 15.41
Att stå på jobbet kan motsvara maratonlopp
(2:35 min)
Matt Richardson
Matt Richardson, chef för gym och personlig träning på IKSU i Umeå. Foto: Daniel Nord

Att träna mer är ett populärt nyårslöfte, men det finns mycket träning du kan göra från skrivbordet.

Första steget: Gå med jämna mellanrum. Sitt inte för länge utan ta en vända till kaffeautomaten eller förbi en kollega.

− Det är en jättegrej att gå från sittande till stående, en enorm insats för hälsan och kaloriförbränningen, säger Matt Richardson, chef för gym och personlig träning på IKSU i Umeå.

Kroppen är praktiskt taget helt passiv när vi sitter ned. Men det finns, även sittandes, små övningar för att få igång musklerna.

− Man kan sätta upp ett knä på stolen så att man belastar båda benen på ett litet annat sätt. Man kan göra tåhävningar eller använda en pall för att göra stegrörelser.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".