Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nätbluffar

Fina mailerbjudandet blev en dyr affär

Publicerat måndag 18 april 2016 kl 05.20
Experten: Kraftig ökning av abonnemangsfällor
(1:40 min)
Händer skriver på tangentbord vid dator.
Lisbeth spärrade sitt kort, efter att nätbluffen avslöjats. Foto: Simon Paulin/SvD/SCANPIX Foto: Simon Paulin

Lisbeth fick ett mail som såg ut att komma från Spotify med ett toppenerbjudande. Men det blev mycket dyrare än hon hade tänkt.

Erbjudandet gällde Spotify Premium i tre månader för fem kronor. Men bakom mailet låg ett helt annat företag än Spotify.

Hade Lisbeth läst det finstilta skulle hon ha sett att hon egentligen tecknat sig för en dyr prenumeration på en nätbaserad kalender.


Uppdatering 160418:

Spotify har skickat en kommentar till inslaget:

"Detta mailet kommer inte från oss och vi uppmanar alla som fått detta utskick att inte klicka på några länkar eller lämna ut någon betalningsinformation. Vi jobbar aktivt för att stänga ner domäner och blockera sidor kopplade till detta utskick.
Man kan kontakta vår kundsupport på spoof@spotify.com eller vårt community vid eventuella misstankar om bluffmejl."

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".