Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ojämlik skola ger skilda resultat

Publicerat onsdag 8 juni 2016 kl 05.00
Klara Ståhl: Man är inte lika rädd om en sliten skola
(1:32 min)
Klara Ståhl på Bräntbergsskolan i Umeå.
1 av 2
Klara Ståhl på Bräntbergsskolan i Umeå. Foto: Agneta Johansson/Sveriges Radio.
Pär Isling Poromaa
2 av 2
Pär Isling Poromaa. Foto: Amanda Darerhed/Sveriges Radio.

Skolans fysiska miljö spelar roll, både för elever och lärare. Det visar en ny avhandling från Umeå universitet.

Miljön är viktig i skolan. Den påverkar både elever och skolpersonal. Det visar Pär Isling Poromaa i sin nya avhandling "Den subtila ojämlikheten" som läggs fram vid Umeå universitet på fredag.

-Det är roligare att gå till skolan om den är fin. Är den sliten så är man inte lika rädd om den, säger Klara Ståhl som går på Bräntbergsskolan i Umeå.

-Det känns som att de bryr sig mer om att man ska trivas om skolan är fin, säger hon.

En fin skola med bra resurser kan göra eleverna mer studiemotiverade, påverka resultatet, och hur de tänker om utbildning i framtiden.

I sin jämförelse har han sett att friskolan och innerstadsskolan hade rika fysiska miljöer och att det påverkade hur lärarna pratade om skolan. De var mer stolta. Det fanns också en medvetenhet att ta hand om skolan, som eleverna accepterade.

Slitna skolmiljöer däremot gjorde det svårare för eleverna att se värdet i och ta hand om miljön.

-De särskiljs ju genom att friskolan och innerstadsskolan har en klasstruktur där föräldrarna har höga utbildningsnivåer. I förortskolan har föräldrarna mer varierad bakgrund, säger Pär Isling Poromaa.

- Men även vilka resurser som finns i närområdet har betydelse. Finns det museer, kulturella institutioner och möjlighet till högre utbildning. Vilken typ av bostad man bor i, bostadsrätter eller hyresrätter, kan också spela in.

-Det finns en ganska nära koppling mellan vilka resurser som finns i närområdet och elevernas sociala klass kopplat till vad som finns i skolan, säger Pär Isling Poromaa.

-På förortsskolan var det mer som att den redan slitna miljön gjorde det svårare för eleverna att se värdet i ta hand om miljön, inte att de hade en negativ inställning men tex så frågade jag vad de tyckte om skolan och då svarade de "normal och tråkig". Och rektorn menade att han slogs av att skolan var sliten och det påverkar vad man tänker vad skola är på lång sikt.

-Den materiella standard som jag såg på förortsskolan hade inte accepterats av medelklassföräldrarna på de andra skolorna, där såg föräldrarna till att eleverna hade det de behövde, t.ex. den utrustning de behövde.

- Det fanns ett gemensamt ideal kring utbildningens värde som inte riktigt fanns på förortsskolan för där hade inte utbildningen ett lika självklart värde, eftersom många inte gått på högskola t.ex. Där fick lärarna kämpa för att få igenom utbildningsrelaterade ideal.

Pär Isling Poromaa menar att allt självklart inte hänger på skolans materiella förutsättningar eller vad för utbildning föräldrarna har, men att det har stor betydelse.

-Man kan säga att det är tuffare för de barn som går i förortsskolan att hitta sin väg framåt i utbildningssystemet eftersom utbildningssystemet inte är likvärdigt.

Pär Isling Poromaa tycker det borde finnas ett system som ser till att den lokala skolan får tillgång till de resurser som den har behov av, att man ger resurser direkt från staten och inte via kommunen.

-Vi har ju idag en skollag som säger att man ska ges samma möjligheter och det lever vi inte upp till. Då tror jag att vi behöver en mer närvarande stat för att komma åt de här skillnaderna, säger Pär Isling Poromaa.

-Det tycker jag verkar bra. Så får alla likadant, säger Klara Ståhl på Bräntbergsskolan i Umeå.

Hur är det med din skola då?

-Jag tycker att den är helt ok. Toaletterna kan vara lite ofräscha men annars tycker jag att den funkar, säger Klara Ståhl.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".