Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dagligvaruhandeln måste utvecklas

Publicerat onsdag 8 juni 2016 kl 09.53
"Traditionella butiker utsatta när internet växer"
(0:53 min)
Affär och en matkasse
Foto: Pontus Lundahl & Thomas Winje Øijord/TT

Sättet vi handlar på är i förändring och nu måste butikerna utvecklas för att hänga med. Det visar Elin Nilsson i sin avhandling på Umeå universitet.

Konsumenter väljer sina matbutiker beroende på den situation som de står inför, inte utifrån avstånd och innehåll i butiken.

Många konsumenter handlar på ett sätt som inte butiksformaten är skapade för, det vill säga storhandlande i stormarknaden och kompletteringshandlande i närbutiken visar Elin Nilsson i sin avhandling på Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".