Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Musikteater

Sara Lidmans Tjärdalen lika aktuell nu som då

Publicerat söndag 25 september 2016 kl 07.00
Sara Lidmans debutroman som musikteater
(5:57 min)
Genrep av musikteatern Tjärdalen på Sagateatern i Umeå
1 av 2
Riksteaterns musikteater Tjärdalen på Sagateatern i Umeå Foto: Amanda Darehed/Sveriges Radio
Jonas Svennem, sångare i Winhill/Losehill står framför Sagateatern i Umeå
2 av 2
Jonas Svennem framför Sagateatern där "Tjärdalen" har premiär. Foto: Amanda Darehed/Sveriges Radio

Sara Lidmans debutroman "Tjärdalen" från 1953 har benämnts som århundradets debut och har hyllats av många kritiker. Nu åker Riksteaterns stora satsning, musikteatern Tjärdalen, på turné. 

Sara Lidmans debutroman "Tjärdalen" har benämnts som århundradets debut och har hyllats av många kritiker. Den utspelar sig i en liten by i Västerbotten och är delvis skriven på dialekt. Den handlar om en man som byggt en tjärdal för att framställa tjära, som ska försörja hans skuldsatta familj, då den plötsligt saboteras. Det väcker många frågor i byn om vad ett liv egentligen är värt. 

Föreställningen är regisserad av Carolina Frände och Joakim Rindå och det hela började redan för två år sen i samband med riksdagsvalet,

– Vi hade ju redan ett parti som stod för en viss typ av åsikter som många uppfattar som exkluderande. 2014 blev deras representation mycket tydligare, i samhällsdebatten och i mitt vardagliga liv kom frågor om exkludering och inkludering upp, säger Frände.

Frände vet inte riktigt varför hon gjorde kopplingen till romanen "Tjärdalen" och Lidman som hon läste i tonåren, men hon bestämde sig för att göra en scenföreställning av den.

Musikteater med tillhörande EP

Det blev en musikteater och kopplingen till Västerbotten är stark. För text och musik står Carl Åkerlund och Jonas Svennem, båda medlemmar i umeåbandet Winhill/Losehill. I samband med föreställningen släpptes en EP, "En pelikan på myren" med tre låtar som framförs av Jonas Svennem, Iiris Viljanen och Leslie Tay.

– Jag hade hört av mig till Carolina ett år tidigare och sagt att jag skulle vilja göra teatermusik, säger Svennem och fortsätter att berätta om låten han framför.

– Det är en text som Carl skrivit fritt efter Sara Lidman, det är massa dialekt och häftiga utmaningar att sjunga. Den osar av frustration och jag tycker att den blev toppen.

Lidman tar själv plats på scen

Andrea Björkman spelar Lidman i föreställningen och ska fungera som en berättare för publiken,

– Det känns lite nervöst, dels för att det är en bärande roll och dels för att vi är på "Sara Lidman-ground".

Andrea Björkman från Åland tolkar Lidman på sitt eget sätt,

– I den här föreställningen är det en lite annorlunda Sara. Jag, med min kropp och mitt sätt att utrycka mig, har fått fritt spelrum i Lidmans gestalt. 

Föreställningen är politiskt aktuell idag

Regissören Joakim Rindå har även åkt runt i landet med bokcirklar där de tillsammans har läst "Tjärdalen". Där märkte han att trots att boken är från femtiotalet så gjorde fler kopplingar till dagens politiska klimat som fick Carolina Frände att skapa föreställningen.

– Det här är en berättelse som hos många ger en stark klang utifrån var vi står idag, drygt 60 år senare, säger Rindå.

Frände menar att det är just frågorna som romanen och föreställningen ställer som är aktuella. En karaktär säger till exempel att "Vi får aldrig bli så fattiga att vi inte har råd att låta en odugling leva bland oss".

– Det är ett påstående som skär rakt igenom vår samtid. Det handlar om vad tycker att vi att vi har råd att inkludera och vilka har vi råd att inkludera, säger Frände.

Det är inte det enda politiska i föreställningen, Frände beslöt sig för att bara ha med kvinnliga skådespelare och hon ser det som en "konstnärlig kompensation". 

– Jag tänker också att boken är skriven av en kvinna och hon skriver om en patriarkal struktur och en patriarkal tid, där kvinnor och mäns roller i ett samhälle ser olika ut, säger Frände.

"Sara Lidman får en sjuhövdad röst"

– Och med att låta sju kvinnor vara skådespelare så ger man författaren en sjuhövdad röst. Det är en kvinna som är avsändare och det kan få spela roll tycker jag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".