Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Professor i pedagogik: Det finns ingen studie som säger att större klasser skulle vara bättre

Publicerat onsdag 5 oktober 2016 kl 18.26
Monika Vinterek: "Elever i mindre klasser presterar bättre"
(3:05 min)
Skolklass
Studier visar att barn lär sig mer i små klasser. Foto: JESSICA GOW / TT

I små klasser presterar eleverna generellt bättre. Men det finns också nackdelar.

I Risbäcks fjällskola går totalt tolv elever i olika åldrar.

– Elever i mindre klasser presterar bättre och det är godare effekter, säger Monika Vinterek, professor i pedagogiskt arbete.

Men det är inte odelat positivt, i klasser med för få elever så kan vissa ha svårt att hitta kompisar.

– Elever väljer ofta utifrån kön. I en liten grupp kan det till exempel vara väldigt få flickor och det kan vara stor åldersskillnad. Då kan det vara svårare att hitta någon som man riktigt funkar ihop med, säger Monika Vinterek.

Därför är det inte önskvärt med en skola där bara tolv elever går, menar hon. Fler elever per årskurs skulle vara betydligt bättre.

– Men om alternativet är att eleverna inte alls kan gå på sin hemort utan måste färdas väldigt långt så kanske det här är att föredra, säger Monika Vinterek.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".