Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skellefteå

Trafikverket fortsätter med vägsalt

Publicerat fredag 18 november 2016 kl 06.48
Trafikverket: Måste sänka hastigheten om vi sandar
(1:17 min)
Mikael Lindholm enhetschef för Trafikverkets vägunderhåll i Norr och Västerbotten
1 av 2
Mikael Lindholm enhetschef för Trafikverkets vägunderhåll i Norr och Västerbotten Foto: Magnus Bergner / SR
Plogning
2 av 2
Plogning i trafik Foto: Scanpix

Lycksele Umeå och Skellefteå använder huvudsakligen sand som halkbekämpning, men Vägverket fortsätter med salt.

Kiruna har nyligen beslutat att kommunen ska bli saltfri. Umeå, Lycksele och Skellefteå har länge varit väldigt restriktiva med salt som halkbekämpning.

Det som huvudsakligen används är sand eller stenflis, men i vissa fall blandas mindre mängder salt i sanden för att undvika frysning. Vid blixthalka eller regn på kalla vägbanor kan kommunerna också bli tvungna att sätta in salt som halkbekämpning. Men i övrigt är det sand som gäller.

Salt är billigare än sand som halkbekämpning men saltet har en negativ påverkan på närmiljön kring vägarna, och på fordonen.

Trafikverket fortsätter att salta sina vägar med argumenten att det ger bättre trafiksäkerhet och framkomlighet på stora vägar med mycket trafik.
– Det finns alternativ men dom är extremt dyra och sanden är inget alternativ, säger Mikael  Lindholm som är enhetschef för Trafikverkets vägunderhåll i Norr och Västerbotten.
– Dels så är det för hög hastighet så att sanden blåser bort och man skulle måsta sanda extrema mängder. Och på vägar med hög hastighet så
sprutar det sand som skapar stenskott, så skulle man måsta sanda dom större vägarna så skulle man behöva sänka hastigheten vintertid, säger Mikael Lundholm.

Men även om saltet är billigt och fungerar bra som halkbekämpning så har det en negativ påverkan på närmiljön längs vägarna. Och Trafikverket försöker minska saltmängden på vägarna.
– Vi jobbar bland annat med varmvattensaltning som gör att saltet slår fast mycket snabbare på väg-ytan och inte åker ut i närmiljön. Sedan kör vi med en saltlösning på hösten vid frosthalka för att då räcker det. Det görs många försök och vi minskar vår användning även om mängden vägar är desamma, säger Mikael Lindholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".