Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kommunal koppning uppgavs hjälpa mot svåra sjukdomar

Publicerat måndag 21 november 2016 kl 06.34
Forskare: Kan liknas vid kvacksalveri
(1:13 min)
Lars Nilsson
1 av 3
Lars Nilsson är kritisk till att kommunen marknadsför koppning. Foto: Tommy Forsgren / SR
Reklamskylt
2 av 3
Foto: Privat.
Koppning och Lars Nilsson
3 av 3
Foto: TT och Tommy Forsgren / SR

Ett kommunalt badhus i Umeå som erbjuder koppning har marknadsfört behandlingen som hjälp mot en rad sjukdomar.

Det var vid de senaste olympiska spelen i Rio de Janeiro som en rad simmare med små runda blåmärken efter koppning startade en trend som nu spridit sig.

På Storsjöhallen i Holmsund har man okritiskt i sin marknadsföring för behandlingen hävdat att koppning, hjälper mot en rad åkommor trots att det inte finns något vetenskapligt stöd.

På digitala reklamskyltar skrev man att koppning hjälper mot bland annat:

  • Huvudvärk
  • Sömnlöshet
  • Astma
  • Reumatism
  • Ischias
  • Högt blodtryck
  • Det ökar blodcirkulationen och förbättrar immunförsvaret

Lars Nilsson, forskare inom molekylär medicin vid Umeå universitet, är kritisk till att kommunen marknadsför pseudovetenskaper.

– När man säljer något som inte har de effekter som man påstår blir det ju något som kan liknas vid kvacksalveri. När det är Umeå kommun som står bakom blir det än värre, säger han.

Många av de pseudovetenskapliga hälsokurerna kom till för väldigt länge sedan, snarare som en resultat av gissningar, eftersom man inte visste vad som orsakade sjukdomarna, menar Nilsson.

– Många av de här kurerna har dött ut eftersom många tycker att det är tokerier. Ingen skulle ju längre åderlåta sig eller bli dragen under en rotvälta i månskenet. Men koppning verkar leva kvar av någon underlig anledning, säger han.

Många av de här kurerna har dött ut eftersom många tycker att det är tokerier.

Någon timme efter att P4 Västerbotten ställt frågor kring hur det kommunala badhuset marknadsför koppning, meddelar Umeås fritidschef, Stefan Hildingsson att man tagit bort reklamen.

– Reklamen är bortplockad. Vi har inte några vetenskapliga belägg för vilka effekter det ger.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".