Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskare: Succéspelet behöver undersökas

Publicerat tisdag 6 december 2016 kl 15.50
"Hur gör man fysisk aktivitet mer lockande?"
(1:39 min)
Pokemon Go
Foto: Jozo Glavas/Sveriges Radio

Varför succén? Forskare vid Luleå Tekniska Universitet undersöker hur spelet satt miljoner barn i rörelse.

Under juli månad laddades spelet ned 100 miljoner gånger och man kunde se barn, unga och vuxna gå och cykla runt med ögonen klistrade på skärmen. Varför blev spelet en succé? Det ska en forskargrupp vid Luleå tekniska universitet undersöka.

– Var det augmented reality, var det samlandet eller tävlandet? Vilka sociala aspekter spelade in? Vad fick folk att gå ut för det här spelet, undrar Anna-Karin Lindqvist, fysioterapeut som forskar inom hälsa och rehabilitering. 

Hon drömde om ett spel som främjade fysisk aktivitet, men så en dag kom det och tog världen med storm. Nyckeln tror hon är att spelet får promenader att bli en del av spelet, så kallade spelifiering.

Tidigare jobbade Anna-Karin Lindqvist med en pilotstudie som spelifierade barnens promenad till skolan. Deras mål är att se hur barn kan motiveras till att gå eller cykla till skolan. Därför är Pokémon Go väldigt intressant för henne.

I studien ska barn 7-12 år och deras föräldrar intervjuas och det är inte bara de positiva sidorna som ska tas fram.

– Vad finns det för negativa aspekter? Det kan nog föräldrarna bistå med.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".