Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Skogsbo och räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Dalarna.
(Publicerat idag kl 17.31)

Så får du rätt när ditt paket försvinner

Publicerat onsdag 21 december 2016 kl 07.12
"Många inblandade gör det svårare"
(2:21 min)
paket
Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Vi beställer allt fler julklappar på nätet - men vilka rättigheter ha du som konsument när det strular?

Ibland blir leveranser försenade och försvinner i de mängder av paket som dagligen skickas över hela världen. Då är det svårt att veta vad som gäller som konsument, vilka rättigheter som finns.

Elisabet Kristoffersson, som är konsumentrådgivare på Umeå kommun, menar att regler och rättigheter kring post och leverans är lite som en djungel. 

– Det är svårt att säga om det är mer strul den här tiden på året, men det skickas otroligt mycket paket den här årstiden och att det då skulle försvinna fler paket är mycket troligt, säger Elisabet Kristoffersson. 

– Det är inte helt lätt att hitta information om vad som gäller hos de olika ombuden. 

Det som gör det än mer komplicerat är att det är många inblandade.

– Allt beror på ombud och tjänst. Det som gör det än mer komplicerat är att det är många inblandade. Det är en avsändare, en mottagare och ett paketombud. När man ska reklamera är det den som har avsänt paketet, som har köpt tjänsten, som ska klaga mot paketombudet. 

Om du skulle känna att du vill ha ersättning för ett trasigt eller förlorat paket ska du först och främst höra av dig till avsändaren. 

– Men om du misstänker att paketet är trasigt, ta upp det med en gång när du hämtar paketet hos postombudet. 

Elisabets bästa tips till dem som handlar över nätet är att lägga till ett kolli id till försändelsen. 

– Man ska alltid köpa till en spårbar tjänst så att man kan spåra paketet om det av någon anledning skulle komma bort, säger hon. 

Så här i juletider har polisen också fått in fler anmälningar om bluffannonser. Det rör sig om annonser med produkter som har ett bra pris, men där varan inte dyker upp hos konsumenten.
Oftast handlar det om telefoner, spelkonsoler eller andra populära julklappar.

Polisen har inte sammanställt statistiken över ökningen än men främst har bluffannonserna funnits på såväl Facebook som Tradera, Blocket och E-bay.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".