Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Holmsund-Obbola

Dåligt med information när Telias nät låg nere

Publicerat fredag 23 december 2016 kl 15.35
Information enbart på Telias hemsida
(0:53 min)
Man och kvinna pratar i varsin mobiltelefon
Foto: Lotta Löfgren/Sveriges Radio

I måndags drabbades ett stort antal Teliaabonnenter i Holmsund och Obbola av ett långt teleavbrott, men de fick ingen information om vad som hänt, varken från Telia, myndigheter eller radio/tv.

Enligt Telia var det ett elavbrott hos en elleverantör som gjorde att man saknade kraft till ett antal mobilmaster, och det gjorde att kunder i Holmsund-Obbola blev avskurna från omvärlden i många timmar i måndags.

De kunde inte använda internet eller ringa, något som hade kunnat bli problematiskt om någon behövt ambulans till exempel.

Felet åtgärdades frampå kvällen. Men under avbrottet gick ingen information om läget ut, annat än den information som Telia lagt ut på sin hemsida för driftinformation. Men den var knappast till så stor nytta för den som inte hade fungerande internet.

– Det har visat sig att det ändå brukar vara det säkraste sättet att nå kunderna när något händer, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

Varför vände ni er inte till Sveriges Radios P4 till exempel?

– Det brukar vara ett alternativ när det handlar om större tillbud, men det kan ha varit så att man i dialog med elleverantören bedömde att det bara skulle bli ett kortare teleavbrott.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".