Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Här är internetfenomenet som ger oss hjärnorgasm

Publicerat tisdag 4 april kl 09.35
”Kan vara den moderna människans nya lösning”
(3:58 min)
1 av 2
Klämma på pärlliknande lera ger tillfredsställelse för vissa. Foto: Madeleine Harrati/SR
2 av 2
Klämma på pärlliknande lera ger tillfredsställelse för vissa. Foto: Madeleine Harrati/SR

Internet har under de senaste månaderna fullkomligt exploderat av videos på personer som rör och formar sand, slime och lera. Men varför gillar vi det? Psykologen Per Höglund berättar.

Det finns ännu inget riktigt vetenskapligt ord för det här, men en term som används är ASMR - Autonomous sensory meridian response. Det kan förklaras som att du får en avslappnad eller skön känsla i kroppen av att se eller höra vissa ljud eller klipp.

– Som vetenskaplig term är det här outforskat, och när det kommer något nytt inom vetenskapen är det svårt att få pengar att forska mer med, därför vet vi lite i nuläget. Men det kan vara den moderna människans nya lösning, säger Per Höglund som är psykolog. 

Internet har under de senaste månaderna fullkomligt exploderat av videos på personer som rör och formar sand, slime och lera i olika färger och texturer.

Vi kommer alltid att söka sätt för avslappning.

– Jag ser det mer som ett pyssel. När man jobbar med händerna kan det ge en belöningskänsla. Det kan handla om att skapa, se och känna materia som är tillfredsställande, säger Per. 

Att bara titta på videos är däremot något annat. 

– Man måste kunna återkalla känslan av sand eller liknande för att kunna få samma känsla av att bara se. Att titta på när andra jobbar är annars gångbart inom media - snickare, pysslare och så vidare ser vi ofta i olika program. 

Det här växer sig allt större på nätet, flera konton på sociala medier har hundratusentals följare och på pysselbutiker runt om i länet står hyllorna tomma. Målgruppen är yngre tonåringar och uppåt. 

– Det är sociala medier och youtubers som sprider den här trenden. Vi säljer alltifrån lera till lim som man sedan blandar till slime, säger Inga-Lill Granberg från Pysselshopen i Umeå. 

Som med många internetfenomen letar sig trenden till Sverige och Västerbotten något senare.  

– Det är svårt att veta om det kommer att stanna. Men vi kommer alltid att fortsätta söka sätt för avslappning, oavsett om det är drejning eller titta på sådana här videos, konstaterar Per Höglund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".