Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Norrlandsoperans nya chefsdirigent

Elim Chan testar vingarna inför publiken

Publicerat onsdag 30 augusti kl 16.56
"Ett gemensamt mål är att dyka ner och finna ett ljud som inspirerar och berör"
(4:04 min)
Elim Chan
1 av 3
Elim Chan dirigerar NorrlandsOperans symfoniorkester. Foto: Tor Sörstam / Sveriges radio
Symfoniorkestern
2 av 3
Elim Chan övar tillsammans med NorrlandsOperans symfoniorkester. Foto: Tor Sörstam / Sveriges radio
Symfoniorkestern
3 av 3
Elim Chan. Foto: Tor Sörstam / Sveriges radio

Den nya chefsdirigenten för Norrlandsoperan Elim Chan ska tillsammans med Norrlandsoperans egen symfoniorkester testa sina vingar för första gången inför publik.

Den Hongkongfödda Elim Chan säger mitt bland ombyggnationer och repetitioner på Norrlandsoperan i Umeå att hon inför sina kommande konserter har en gemensam dröm tillsammans med orkestern. Att få till ett ljud, eller sound, som både inspirerar och berör.

– Alla som spelar i orkestern är väldigt duktiga på sina instrument, men efter det att alla spelar som de ska och sätter rätt tempo, vad är det egentligen som får människor att lysa upp?

Elim Chan har en vision och det är att man ska kunna stänga sina ögon och ändå höra musikens landskap och känslor. Målet är att få en tredimensionell dimension av ljudet.

– Istället för att bara spela korrekt och tekniskt, säger hon.   

Det är som en sagoberättelse, som när en gammal människa berättar att "det var en gång".

Trots att hon bara är 30 år har hon nu antagit rollen som den nya chefdirigenten på Norrlandsoperan i Umeå. Tidigare har hon som första kvinna någonsin vunnit den internationella dirigenttävlingen Donatella Flick conducting competition. Dessutom har hon jobbat som assisterande dirigent på Londons symfoniorkester.

Nu hägrar alltså en turné med NorrlandsOperans symfoniorkester och på programmet bjuds det på sammanlagt tre bombastiska musikstycken.

Först ut är stycket Garden of Delights av den svenska musikern Tommy B. Andersson som Elim Chan beskriver som en färgrik fyrverkisymfoni. Efter det följer Dooryard Bloom av den amerikanska tonsättaren Jennifer Highdon. Den sistnämnda är ett väldigt emotionellt stycke, anser Chan, eftersom den återspeglar nationens sorg efter Lincolns död.

Men konsertens huvudmåltid, eller köttstycke som Chan beskriver det själv, är Pjotr Tjajkovskij's femte symfoni. Hon säger att symfonin är väldigt rolig att dirigera och att den börjar på ett väldigt mörkt ställe.

– Det är som en sagoberättelse, som när en gammal människa berättar att "det var en gång". Och under symfonins andra del kommer det ett fantastiskt vackert blåsinstrumentssolo och där är det omöjligt att inte känna någonting. Det är en riktig resa som börjar i mörkret men som slutar vackert, säger hon.

Både Orkestern och Elim Chan ser fram emot att tillsammans äntra scenen. Hon beskriver känslan alldeles innan den första tonen fyller upp den stora tysta konsertlokalen:

– Man kan praktiskt taget känna energipartiklarna i luften, speciellt den första konserten i programmet. Att bryta tystnanden är lika läskigt som underbart och nästan som en chock.

Mellan 2017 och 2018 kommer det vara fem konserter i Umeå men Elim Chan och symfoniorkestern ska även ut på turné till städer som Stockholm, Göteborg och Luleå.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".