Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Integration

Svårt för nyanlända att få bankdosa

Publicerat torsdag 12 oktober kl 05.00
Mike Tekeste: Det ska vara lika service för alla
(1:12 min)
Weldey Gebru Gebreyohans, Lemlem Tesfaalem Gebrekidan, Amanuel Okube (tolk), Ann-Gerd Mårtensson och Mike Tekeste.
Weldey Gebru Gebreyohans, Lemlem Tesfaalem Gebrekidan, Amanuel Okube (tolk), Ann-Gerd Mårtensson och Mike Tekeste. Foto: Per-Gunnar Eriksson/SR

På Swedbank i Nordmaling är det svårt att få ut en bankdosa för personer som inte pratar svenska eller engelska. Detta trots att de haft med sig tolk vid besöken.

Weldey Gebru Gebreyohans och hans syster besökte Swedbanks kontor i Nordmaling för att plocka ut en bankdosa och få tillgång till internettjänster.

Trots att systern pratar svenska så var det inte nog för att få en bankdosa.

– Jag tänkte beställa en dosa för att betala hyran och resor. Men det gick inte. De sa att jag måste kunna svenska språket, berättar Weldey Gebru Gebreyohans.

Mike Tekeste som jobbar med integration i Nordmalings kommun tycker det är konstigt att det går till på det här sättet.

– Det pratas väldigt mycket om att man ska hjälpa de här människorna att stå på egna ben. Det är oacceptabelt att de ska särbehandlas, säger Mike Tekeste.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".