Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Umeå
Batterierna sitter i taket på de nya elbussarna i Umeå. Foto: Shaho Aulla/SR.
Foto: Shaho Aulla/Sveriges Radio
Lyssna
(3:45 min)
Lyssna
(3:45 min)
Lyssna
(3:45 min)
Elbussarna fortsätter ha problem trots nya motorer
Publicerat onsdag 3 januari kl 15.38
Publicerat onsdag 3 januari kl 15.38
Batterierna sitter i taket på de nya elbussarna i Umeå. Foto: Shaho Aulla/SR.
Foto: Shaho Aulla/Sveriges Radio

88 inställda turer sedan 1 november och 56 bussbyten i december. Umeås elbussar fortsätter att krångla även den här vintern.

Förra vintern ställdes flera hundra bussturer in när elbussarnas hjulmotorer krånglade och kortslöts. Då tog man bussar från andra linjer för att täcka för elbussarna.

Därför uppgraderade man elbussarnas motorer för att slippa samma problem den här säsongen.

Nu kan P4 Västerbotten berätta att så är inte fallet.

Sedan 1 november har 88 turer ställts in på grund av elbussarna. I december har Transdev behövt rycka ut minst 56 gånger för att byta ut någon av de nio elbussarna som slutat fungera.

– Uppgraderingen innebar att vi fick större garantier och då var vår förhoppning att de störningar som fanns i och med hjulmotorerna skulle försvinna, och när vi körde med de nya motorerna under hösten så återkom problemet igen. Det innebar att vi var tillbaka på ruta 1, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikschef i Umeå.

Uppgraderingen belastar Umeå kommunföretag med 110 000 kronor om året med avskrivningsperiod på tio år rapporterade VK tidigare 2017.

Behöver uppgraderas ännu mer

Fredrik Forsell berättar att nu ska man istället pröva en ny typ av axlar på elbussarna i förhoppning om att det löser problemet. Den första nya axeln håller på att monteras på en första buss nu. Men fackförbundet Kommunal tycker att det är problematiskt med hur bussarna fungerar. 

– När de fungerar så är de bra. Men som sagt när de inte fungerar så stället de till ganska mycket problem och jag vet inte hur mycket skattepengar man ska lägga på något som har väldigt lång inkörningstid, säger Camilla Ingman, huvudskyddsombud för busschaufförerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".