Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Norrbottniabanan börjar finna sitt spår

Publicerat fredag 2 december 2005 kl 14.47

Planeringen av Norrbottniabanan mellan Umeå och Luleå har nått ett nytt stadium. Nu presenteras färre alternativ till sträckning för kommunerna och de två länsstyrelserna i norr.

Planeringen för Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå har gått in i ett nytt skede.

Idag har Banverket lämnat in en så kallad förslagshandling till kommuner och länsstyrelserna i Norr och Västerbotten. Det är förslag som Banverket tycker är värda att titta vidare på.

När det gäller sträckan mellan Skellefteå och Piteå så har tidigare tre alternativ krympt till ett. Det är den östligaste dragningen närmast kusten och E4:an som är Banverkets förslag. Den är både miljö- och kostnadsmässigt bäst anser banverket.

Antalet alternativ för sträckan mellan Umeå å Skellefteå har blivit färre på den södra delen av sträckan. Banverket vill att banan ska gå via Robertsfors. Men norrut finns det fortfarande tre alternativ in mot Skellefteå: Antingen via Burträsk, via Bureå eller mittemellan.

Just tätorten Skellefteå är den mest komplicerade anser Banverket.

Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå kommer att kosta närmare 20 miljarder och tidigast 2020 kan det rulla tåg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".