JO granskar försäkringskassan

Justitieombudsmannen har beslutat att granska ett ärende där försäkringskassan i Västerbottens län kritiseras hårt. Det är en läkare i Kåge som kritiserar dåliga rutiner och långa handläggningstider när det gäller att ta beslut om sjukpenning.

Publicerat fredag 27 januari 2006 kl 08:58

Det är kågeläkaren Torbjörn Björklund som ligger bakom ärendet som nu Justitieombudsmannen ska granska.

- Jag vill ha klarlagt hur länge försäkringskassan får ta på sig för att ge en människa besked om den ska få sjukpenning eller inte säger han.

I sin klagan har Björklund ett exempel där en patient fått vänta över fem månader för att få besked.

Torbjörn Björklund har även klagat på att handläggarna gör väldigt olika i sina bedömningar:

- Det är helt beroende av vilken handläggare som får ärendet hur beslutet kommer att bli, säger han till P4 Västerbotten.

Mikael Boman på försäkringskassan berättar att de sedan november i fjol jobbar med ett åtgärdsprogram för att förbättra handläggningstiderna:

- Det finns en grupp som inom tre dagar ska ha tittat på alla ärenden som kommer in.

Anledningen till att försäkringskassan infört nya rutiner är för att komma till rätta med sina långa handläggningstider.

Reporter Åza Meijer

Dela