Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ingen frivillig garantibetalning av hemelektronik

Publicerat tisdag 28 mars 2006 kl 13.07

KO lyckades inte få företrädare för svenska hemelktronikkedjan BIG, revisorerna och den svenska försäkringsmäklaren att gemensamt ersätta de som hade tio års återköpsgaranti för sin hemelektronik.

Den svenska butikskedjan BIG, de svenska revisorerna och den svenska försäkringsmäklaren som var inblandade vägrar att gemensamt ersätta de konsumenter som har rättmätiga ersättningskrav på återköp av hemelektronik av butikskedjan BIG.

KonsumentOmbudsmannen hade kallat till möte med förslaget att de skulle lösa problemet när nu Isle-of-Man-baserade försäkringsbolaget inte vill betala ut ersättningar. Men det gick inte, så det kommer att bli en domstolsfråga.

Tusentals konsumenter, också i Västerbottens län, hade köpt hemelktronik med garanti om återköp tio år senare om vissa villko var uppfyllda. Det har nu gått fjorton år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".