Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Minervaskolan kritiseras av Skolverket

Publicerat måndag 22 maj 2006 kl 10.39

Skolverket kritiserar Minervaskolan i Umeå för att skolan förbjudit en elev att bära slöja/sjal. Skolan har därmed inte uppfyllt skollagens krav på att vara en skola som står öppen för alla elever.

Skolverket bedömer att Minervaskolans agerande innebär att elever som av religiösa skäl bär slöja/sjal stängs ute från skolan. Skolverket finner därmed att Minervaskolan inte står öppen för alla elever i enlighet med de krav som uppställs i skollagen och riktar därför kritik mot Minervaskolan i Umeå AB.

Det var den 8 mars i år som Minervaskolan anmäldes till Skolverket av mamman till en flicka som tidigare varit elev vid Minervaskolan i Umeå.

Skolverket kan konstatera att klädsel bör ses som ett individuellt uttryck som normalt bestäms av eleverna själva och inte bör ingå i en skolas ordningsregler.

Detta utesluter dock inte att skolan kan ha ordningsregler som innebär att eleverna inte får ha ytterplagg eller keps/mössa under lektionerna.

Skolverkets uppfattning är att en skolledning i särskilda fall kan ha förbud för viss klädsel. Men bara om det kan visas att klädseln i just det särskilda fallet påverkar ordningen och säkerheten i skolan eller om skolan på grund av klädselnförhindras att fullfölja sitt pedagogiska uppdrag.

Minervaskolan i Umeå AB ska senast den 22 augusti 2006 lämna en redovisning till Skolverket över vilka åtgärder som vidtagits med anledning av beslutet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".