Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nytt flygledarsystem i Norrland bakom flygstoppet

Publicerat torsdag 8 juni 2006 kl 13.53

För en halvtimme sen meddelade Luftfartsverket att man fått igång flygledarsystemet för norra Sverige som kollapsade i förmiddags. Och just idag sattes det flygledarsystemet i drift i norra Sverige, efter att det tydligen fungerat väl under ett år söder om Jönköping.

- De tekniska problemen är att vi helt enkelt inte fick någon radarbild och därmed tappade vi också översikten över planen, sägerDouglas Hallöf är chef för flygledarna på Umeå flygplats.

All flygtrafik från och till mellersta Sverige och hela Norrland påverkades

- När sådana här saker händer har vi hårda regler som säger att vi genast stänger alla starter och tar ned de plan som finns i luften, säger Hallöf.

Han säger också att det nya flygledarsystemet har fungerat utan problem och att problemen alltså uppstod när Norrland skulle integreras i systemet. Exakt vad som hände är oklart.

Även om nu flygledarsystemet fungerar så är det fortfarande så att du som ska ut och flyga idag får räkna med rejäla förseningar.


Och vi har just fått veta att första flyg att släppas iväg till Stockholm från Umeå är Fly NOrdic klockan 14.00.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".