Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Umeås kommunalråd: Botniabanan har blivit juristernas tummelplats

Publicerat fredag 16 juni 2006 kl 06.38

I en kommentar till Miljööverdomstolens utslag att Banverket måste göra om kompensationen för Botniabanan säger Lennart Holmlund, kommunalråd i Umeå, att stora miljöprojekt blir tummelplats för jurister.

- Tummelplats för jurister i stället för en allmän lämplighetsprövning! Det är kommunalrådet Lennart Holmlunds kommentar till att Botniabanans väg över Umeälvens delta blivit en så långdragen fråga.

Igår kom ju beskedet från Miljööverdomstolen att Banverket måste göra om sina kompensationsåtgärder för Botniabanans intrång i Natura 2000-området söder om Umeå.

Ornitologernas och naturskyddsföreningen ser det som ett mycket bra beslut för naturintressena som kan ändra Botniabanans sträckning i slutändan. 

Markägarnas juridiska ombud är däremot besviket eftersom underkännandet av miljökompensationen inte direkt stoppar Botniabanans östra sträckning - vilket det borde ha gjort.

Omprövningen i Miljööverdomstolen kommer efter överklaganden från sakägarna - naturskyddsintressen och markägare .

Kommunalrådet Lennart Holmlund ser det inte som en rättmätig process där människor som berörs har möjlighet att protestera och få rättelse, utan att stora projekt med miljöaspekter blivit tummelplats för jurister i stället.

- Jag hävdar med en åsnas envishet att det är något fel på Miljöbalken och miljölagstiftningen när angelägna projekt kan försenas på det sätt som hänt i Botniabanans fall, säger kommunalrådet Lennart Holmlund (s). Jag tycker också man kan ifrågasätta vilka som ska betraktas som sakägare.

-Det har blivit en tummelplats för jurister i stället för en allmän lämplighetsprövning, säger Holmlund. Banverket har också haft många jurister inblandade. Risken är att det stoppar företag och andra intressenter i stora projekt där miljöaspekterna är tunga.

Banverkets projektchef Anders Kers tycker att domen är mycket klargörande. Men han räknar nu med ytterligare cirka ett års fördröjning. Sammanlagt har tvisterna i miljöprövningen beräknas ha försenat bygget med minst tre år.

-Nu får vi fortsätta ett redan påbörjat och omfattande arbete med att hitta alternativ till Änget, säger projektchefen Anders Kers.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".