Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bedömningar av Botniabanan kan bli minus

Publicerat måndag 10 juli 2006 kl 09.58

Banverket och regeringen riskerar stora ekonomiska förluster genom att godkänna del efter del av Botniabanan i stället för att ta längre sträckor sammantaget.

Banverket och staten kan få stora onödiga kostnader genom att Banverket och regeringen godkänner del för del av Botniabanan allteftersom den byggs. Den sista delen av järnvägen miljöprövas just nu. Den näst sista delsträckan fram till Stöcke fick klartecken av regeringen för en vecka sen.

För en dryg vecka sen avvisade regeringen överklagande från markägare utmed Botniabanans planerade sträckning. Därmed har Banverket fått klartecken för denna Järnvägsplan JP73 fram till Stöcke. Den sista delen in till Umeå genom Natura 2000-området JP 74 har ju inte fått klartecken utan miljöprövas fortfarande och nu är ärendet anmält till Högsta domstolen.

Om det blir stopp vid denna sista del har mycket pengar lagts ner i de senare delarna i onödan, enligt Björn Rosengren som är juridiskt ombud för markägare i Degernäsområdet. Botniabananan med dess tänkbara olika sträckningar in mot Umeå och stora lagskyddade naturvärden borde bedömas i större sammanhängande delar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".