Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny bansträckning tystar kritiker

Publicerat måndag 28 augusti 2006 kl 09.43

Om Botniabanen skulle dras litet mer söderut och litet mer österut - då klarar Botniabanan miljökraven bättre och både markägare, ornitologer och Naturskyddsföreningen slutar överklaga. Grupperna som hittills överklagat Botniabanan söder om Umeå tror att det skulle spara miljoner i kronor, och månader, kanske år, i tid. Banverket utreder förslaget.

– Jag tror att man måste studera den sträckningen och konsekvenserna av den sträckningen först innan man kan dra några slutsatser av den.

Är ni beredda att göra det?

– Det arbetet är påbörjat. Jag skulle tro att vi behöver kanske till någon gång in till oktober, säger Anders Kers, projektledare på Banverket.

Bland de inlagor som Degernäs byamän och Sveriges ornitologiska förbund skickade till Miljööverdomstolen finns en skiss på hur Botniabanan skulle kunna dras i en djupare böj söderut mot Obbola innan de svänger norröver och följer Obbolavägen fram till brofästet över Umeälven. De känsligaste fågelrastplatserna skulle inte skäras av, intrånget bli mindre i EU-skyddade Natura 2000-området och behovet att så mycket kompensationsvåtmark försvinna.

– Banverket har ju bitit sig fast i den påstådda nödvändigheten av att ha genomfartstrafik genom Umeås centrala delar och då har fågelfolket talat om att det går att dra banan utanför de känsliga fågelområdena men ändå komma igenom Natura 2000-området längre utåt öster. Det är inget förslag som är tekniskt utan bara ett påpekande att där finns det en öppning.

Är det trovärdigt?

– Det kan inte jag bedöma. Det ska ju Banverket göra förstås, säger advokat Björn Rosengren, ett av de juridiska ombuden.

I det här sammanhanget lovar ornitologerna och Degernäs byamän att dras Botniabanan i öster med den här litet sydligare sträckningen - då lägger vi ner våra invändningar och det blir inte längre fördröjningar för miljarder. Men även om projektledaren Anders Kers på Banverket säger att man utreder, så tror han inte på idén ändå.

– Säkert är det så att ur deras intressesynpunkt är det på det viset att det skulle skapa mindre problem för dem, det skapar ju å andra sidan mer problem för folk som bor intill och har intressen längs den andra sträckningen så att det är nya människor man möter som tycker illa om den dragningen, säger Anders Kers, projektledare på Banverket.

Reporter Tommy Engman

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".