Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Barnspråk efter experiment

Publicerat tisdag 5 september 2006 kl 16.50

Barn experimenterar mer med sitt tal än vad vi vuxna trott.

När ett barn lär sig tala går det igenom stadier som vuxna inte kan uppfatta, det visar en ny avhandling från Umeå universitet.

Det är lingvisten Fredrik Karlsson som har studerat hur barn lär sig uttala ord som börjar med sk, sp eller st.

Studien visar vilka aukustiska ledtrådar som används för att förfina talet och vilka ledtrådar som inte alls verkar användas som en del i barnens talutveckling.

Avhandlingen visar också på tidigare okända stadier i utvecklingen, där barnet använder ljudegenskaper det nyligen upptäckt på ord där de inte ska förekomma.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".