Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Umeå satsar ytterligare på reklam för universitetet

Publicerat onsdag 11 oktober 2006 kl 15.50

2,5 miljoner kronor tycker majoriteten av Umeå kommunstyrelses arbetsutskott att kommunen skall satsa på att marknadsföra universitetet utomlands.

Nu storsatsar Umeå kommun på att marknadsföra Umeå universitet utomlands.

Kommunstyrelsens arbetsutskott har beslutat att satsa 2,5 miljoner kronor per år de kommande två åren på internationell marknadsföring. Umeå universitet kommer att leda arbetet. Bara Vänsterpartiet gick emot förslaget.

Trenden med minskat intresse för högskoleungdomar, i kombination med krympande årskullar de kommande decennierna, är orsakerna till att man blickar utomlands.

I februari beslutade politikerna i Umeå sig för att avsätta 2,5 miljoner kronor per år 2006, 2007 och 2008 för marknadsföring av Umeå universitet hemma i Sverige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".