Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilverkstäderna genomför bra reparationer

Publicerat onsdag 25 oktober 2006 kl 16.59

Bilverkstäder i länet är bra på att genomföra reparationer, men sämre på att lämna korrekta prisuppgifter. Det är slutsatsen från undersökningar som gjorts av företaget Kontrollerad bilverkstad.

- Det är klart godkänd kvalitet på utfört arbete vad vi ser vid kontrollerna. Det vi däremot ser som man missar mellan varven det är att kunden får för dålig information om priset i samband med att man lämnar in bilen för reparation eller service, säger Leif Fagerlund, vd på Kontrollerad bilverkstad.

Ungefär hälften av bilmekanikerna i landet arbetar på en verkstad som anslutit sig till kontrollsystemet som företaget Kontrollerad bilverkstad arbetar med. I Västerbottens län är det ett tjugotal bilverkstäder, fram för allt i Umeå och Skellefteå, som frivilligt har anslutit sig till kontrollsystemet. I företagets styrelse finns företrädare för både bil- och motorbranschen, bilprovning, försäkringsbolag och Konsumentverket.

Över landet kontrolleras ungefär 15.000 av bilarna som varit inne på verkstad. Vad innebär då kontrollen? På till exempel en verkstad med tio mekaniker görs 40 stickprov varje år då bilprovningen kontrollerar arbetet som gjorts, och kunder får dessutom svara på enkäter. Och det är här kunder har sagt att de inte är nöjda med den information de fått om vad verkstadsbesöket ska kosta. Men Leif Fagerlund säger att ansvaret inte bara ligger på verkstaden.

- Då tror jag att både kunden och verkstaden måste engagera sig mer för att definiera vad kunden vill ha gjort på bilen, det är först när man gjort det som man kan se hundraprocentigt vad det här kommer att kosta.

Kunden kan också sätta en gräns för hur mycket det får kosta, och komma överens att verkstaden ska ringa upp om det ser ut att bli dyrare. Tio procent, eller max tusen kronor, får skillnaden vara i lämnad prisuppgift och den faktiska kostnaden, för att informationen ska räknas som godkänd. En verkstad som inte sköter sig får rött kort, och måste skärpa sig till nästa gång. Årets kontroller visar att verkstäder i storstäderna bättrat sig, och om än skillnaderna är små, men norrländska verkstadskunder är mindre nöjda.

- Vi har en antydan om att kunderna nere i södra Sverige, och fram för allt Malmö, är mera nöjda än man är här uppe, säger Leif Fagerlund, vd på Kontrollerad bilverkstad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".