Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Första Dashturen till Örnsköldsvik

Publicerat onsdag 3 oktober 2007 kl 13.33

Efter inspektioner och utbyte av delar återinsätter nu SAS sina flygplan av typ Dash8/Q400 i trafik. Trafiken inleds på torsdag och i Sverige går första turen till Örnsköldsvik.

Det var efter två olyckor i september, som SAS valde att sätta hela Q400-flottan på marken för att byta ut de delar i landningstället som identifierats som orsak till olyckorna.

SAS förväntar sig minst en halv miljard kronor i ersättning från tillverkaren Bombardier för de förluster som bolaget lidit.

Det var delar i huvudlandningsstället som hade drabbats av rostangrepp.

SAS tog tidigt beslutet att byta ut samtliga aktuatorer, vare sig de var drabbade av rost eller inte. Därmed gick SAS ett steg längre än vad Luftfartsmyndigheter och flygplanstillverkare hade krävt.

SAS har utfört omfattande inspektioner av såväl huvudlandningsställ som noslandningsställ och långt mer omfattande inspektioner än vad Luftfartsmyndigheter och flygplanstillverkare har krävt. De flygplan som nu återinsätts i trafik har därefter genomgått omfattande testflygningar och fått nödvändiga luftvärdighetsbevis av myndigheterna.

Åtta av Scandinavian Airlines Q400 är nu färdiga att sättas i trafik; fem i Danmark och tre i Sverige. Testflygningarna med resterande flygplan i flottan fortsätter och de kommer successivt att sättas i trafik. I Danmark går första turen till Hamburg under torsdagen och i Sverige går första turen till Örnsköldsvik. I Danmark blir det totalt sju flygningar med Q400 under torsdagen och i Sverige blir det fyra flygningar. SAS förväntas ha fullt trafikprogram senast den 15 oktober. Wideroe planerar att ta tre av sina fyra Q400 plan i trafik på torsdagen och det fjärde på söndag.

SAS kommer att inleda diskussioner med Bombardier om kompensation för de kostnader och förlorade intäkter som orsakats av att flygplanen stått på marken i cirka tre veckor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".