Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Medelmåttiga resultat i Sundsvalls skolor

Publicerat fredag 19 oktober 2007 kl 12.12

Sundsvalls kommuns skolor är bara medelmåttiga enligt Lärarförbundets senaste undersökning. De hamnar på 126:e plats trots att Sundsvalls kommun är en av de kommuner som satsar mest pengar i Sverige på skolor. Christin Ekman på Lärarförbundet i Sundsvall tror att man hamnar längre ned för att många elever inte blir godkända

Sundsvalls skolor dyrast men inte bäst

Sundsvalls kommuns skolor ligger på 126:e plats i Lärarförbundets undersökning av bästa skolkommunerna i landet. Trots att en undersökning för ett par veckor sedan visade att Sundsvall är en av de kommuner i landet som satsar mest pengar inom skolan.

Christin Ekman, på Lärarförbundet i Sundsvall tycker att det är positivt att Sundsvall ändå klättrat på listan sedan i fjol. Men hon tycker också att prioriteringarna nog kunde göras annorlunda i skolan.

– Nu får skolan en påse pengar av politikerna och då satsas först på skolskjutsar, lokaler och administration och sedan får skolverksamheten dela på det som blir över. Jag tycker det skulle vara tvärtom, säger hon.

En av orsakerna till att Sundsvall hamnade så förhållandevis lågt på listan över bra skolkommuner är att det är en låg måluppfyllnad bland eleverna. Enligt Christin Ekman en av de lägsta i Sverige. Med måluppfyllnad menas det antal elever som blir godkända.

– Det här är något som måste jobbas med, att ta reda på varför måluppfyllnaden är så låg. Mycket pengar är inte alltid en garanti för hög måluppfyllnad man måste satsa på rätt saker, säger hon.

Vi frågade folket på stan vad de tycker om att Sundsvall hamnar så lågt jämfört med de pengar som läggs till skolan. Mattias Runesson är förälder i Sundsvall.

– Det är skrämmande att så många måste ha specialstöd ända upp i gymnasieskolan nu, tidigare var det bara på lågstadiet. Det visar att något är fel, resurserna måste sättas in medan det finns tid, så de lär sig skriva innan gymnasiet, säger han.

Jörgen Wessén håller med.

– Ja något måste de ha gjort fel. De måste ha prioriterat fel. De kanske måste byta coach, som i hockey, in med en ny tränare, säger han.

På stan gick också en av Sundsvalls lärare, Monica Holländer.

– Det är mycket konstigt, det måste göras en del felprioriteringar, var är pengarna? Jag tror man måste granska administrationen, säger hon.

Och det håller Christin Ekman med om och förutom det, att vända på tänkandet när man fördelar pengarna tycker hon att lärarna måste få mer fortbildning och ha en hög utbildningsgrad redan från grunden.

Trots att mycket pengar satsas så tror inte Christin Ekman att lärarna själva märker att det finns mer pengar i skolan nu.

– Nej det tror jag inte någon märker ute i verksamheten, särskilt inte efter alla besparingar och en allt tyngre arbetsbörda, säger hon.

Men om inte barnen märker det, de har ju för låg måluppfyllnad och inte heller lärarna märker det, var tror du då pengarna tar vägen?

– Att man prioriterar fel, vänd på det hela så skolverksamheten får pengar först och därefter kan man spara på lokaler och annat, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".