Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrland

Lagen otydlig gällande övergivna bilar

Publicerat söndag 22 juni 2008 kl 07.49

Lagen är för klen och ansvarsfördelningen otydlig när det kommer till hanteringen av dumpade, övergivna bilar. Det anser Svante Näsström, trafikpolischef i sundsvall. Även vägverket håller med. Björn Sjölund är projektledare på vägverket och så här ser han på problematiken:

Lagen för klen och ansvarsfördelningen är otydligt när det kommer till hanteringen av dumpad, övergivna bilar. Det anser Svante Näsström, trafikpolischef i sundsvall. Även vägverket håller med. Björn Sjölund är projektledare på vägverket och han tror att man behöver återinföra någon form av skrotningspremie för att få bort övergivna bilar efter vägarna. Han vill också att man ser över dagens lagstiftning och ökar möjligheten att kunna flytta bilar snabbare.

- Som det ser ut idag får vi ofta vänta tills bilen är sönderslagen och kan klassas som vrak för att vi ska kunna göra en flytt, säger Björn Sjölund.

Det här är ett problem för såväl som polisen, vägverket och kommunen, Men det är inte bara problematiskt för myndigheterna att det krävs ett flertal administrativa vändor innan en flytt får göras. Även för en markägare eller innehavare av en parkeringsplats blir de såklart svårt att agera.

- De förstår ju själva att de inte får flytta fordonet. Sedan är de ju väghållaren eller kommunen som har ett ansvar lite beroende på vart den här bilen hamnar. Det är där det är lite oklart vem som har det största ansvaret för att den ska flyttas säger Svante Näström.

Som lagen är utformad idag är den relativt tandlös mot ägaren av en dumpad bil. Men även om både Svante Näström och Björn Sjölund skulle vilja ha möjlighet till hårdare följder tror dom att det skulle bli relativt verkningslöst. Dels för att dom som ofta lämnar bilarna inte bryr sig om det hela och dels har ägaren väldigt sällan ekonomiska möjligheter att betala de utdömda böterna.

Lefi Nordin är förvaltningschef på parkera i Sundsvall. Han ser att antalet övergivna bilar har ökat sedan skrotningspremien tog slut. I år har man protokollfört ca 100 bilar och man har besökt runt 150 stycken. Alla tre parter är överens om att det skulle vara bra med ett återinförande av skrotningspremien.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".