Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrland

Kritik mot vägskyltar

Publicerat måndag 1 september 2008 kl 05.08

Svartvita hastighetsskyltar har under 2008 blivit allt vanligare vid vägarbeten. Skyltarna visar den rekommenderade hastigheten förbi ett vägarbete men det är inget brott att köra fortare eftersom skylten bara är en rekommendation. Och att polisen inte kan straffa de som bryter mot skyltarna skapar faror för de som jobbar vid vägen.

– Är det en 110 väg kan de köra så fort förbi oss och det är rent ut sagt åt helvete, säger vägarbetaren Ulf Andersson i Sundsvall.

År 2002 sa den dåvarande regeringen ja till att ta fram ett svartvit vägmärke som visade en rekommenderad hastighet. Skylten används vid till exempel ett vägarbete där hastigheten måste tas ner men eftersom skylten är just en rekommendation kan en trafikant köra så fort som vägens formella hastighet visar. Så om den svartvita skylten säger 30 och den ”riktiga” hastighetsskylten säger 90 kan en trafikant köra 90 utan att riskera böter. Och det här har inte gjort säkerheten vid landets vägarbeten bättre, snarare tvärtom menar vägarbetaren Tommy Båth.

– För vår del är det här ett steg tillbaka i säkerhetsarbetet, säger Tommy Bååth.

Anledningen till att ett vägarbete inte skyltas om med traditionella vägmärken, som också gäller juridiskt, är främst hederlig svensk byråkrati. För att skylta om vid ett planerat vägarbete krävs tillstånd från Länsstyrelsen och för att det juridiskt ska gälla måste skylten hamna exakt där beslutet angett. Men ett vägarbete rör ofta på sig och då måste skyltarna flyttas. Då fungerar det inte rent praktiskt att söka tillstånd varje gång. Det är helt enkelt för krångligt och tar får lång tid.

– Vägverket tänker för mycket på bilisterna och inte på vår säkerhet, säger Ulf Andersson vägarbetare i Sundsvall.

Men på Vägverket finns nu ett förslag som ska göra det lättare att få tillstånd att använda traditionella hastighetsskyltar vid vägarbeten.

– Att försöka hitta en modell att kunna använda förbudsmärken på rörliga vägarbeten, säger Birgitta Larsson, trafikingenjör på Vägverket.

Christer Suneson

christer.suneson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".