Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrland

Neddragningar inom barnkulturen

Publicerat fredag 12 december 2008 kl 14.07

Det dras ner på barnkulturen i många kommuner. Härnösand får skolbarnen ta del av ett mycket mindre kulturutbud än barn i resten av Västernorrland, säger kultursamordnare.

Satsningarna på barnkultur ser mycket olika ut i olika kommuner. Det visar den enkätundersökning som Sveriges Radios P1 har gjort i samtliga kommuner i Sverige.

Neråt i Sundsvall, nöjdast i Timrå
Trots att barnkultur säjs vara ett prioriterat område så dras det ner på den i många kommuner.

Sundsvall och Sollefteå är två kommuner som satsar mindre på barnkultur nu än för fem år sedan. Och i Sundsvall kommer man att satsa ännu mindre nästa år.

Timrå är den kommun som verkar nöjdast, enligt enkäten. På frågan om det finns pengar nog till kultur för alla barn, svarar Härnösand, Sollefteå och Sundsvall ett tydligt nej. Timrå svarar med en trea på en femgradig skala.

Härnösandseleverna får minst
I Härnösands skolor har man ingen öronmärkt pott för kultur. Det är en brist, säger kultursamordnare Elisabet Jonsson i Härnösand.

Skolelever i Härnösand får se mycket mindre teater och sång än skolelever i andra kommuner i Västernorrland, säger hon.

– Jag skulle vilja se att de kulturpengar som finns inbakade i skolpengen tas tillbaka och läggs i en central pott, som sköts av en central person (så gör man i de andra kommunerna i Västernorrland). Denna person ska ha kunskap och översikt om vad som finns att tillgå inom kulturen, säger Elisabet Jonsson.

Landsbygdseleverna missgynnas
Ett stort problem som tonar fram i enkäten är att skolelever på landsbygden inte får ta del av kulturutbudet lika mycket som barnen i stan. Även om föreställningarna är gratis så har skolan inte råd att transportera barnen till den.

Det gäller även elever i en kommun som Sundsvall. Sämst fungerar det med transporterna i Härnösand, enligt enkäten.

Britt-Inger Köhn som är lärare på Brunne skola ett par mil utanför Härnösand säger att det har hänt att man fått avstå från föreställningar för att man inte haft råd att åka buss med eleverna.

– Nu har det blivit lite bättre när skolan får använda de ordinarie linjebussarna och slipper hyra en egen buss. Men busslinjerna är så få på landsbygden så att det kan ta hela dagen att se en föreställning på en timme inne i stan, och därför avstår man ändå ofta från att åka, säger hon.

Om det fungerade bättre så skulle hon oftare vilja besöka t ex konsthallen, biblioteket och länsmuseet med sin klass.

Tillgång till barnkultur - en demokratifråga

Skolans roll för barnkulturen är viktig, säger kultursamordnare Elisabet Jonsson i Härnösand.

En del barn får ta del av kulturen tillsammans med sina föräldrar på fritiden, men det gäller inte alla barn.

– Det finns mycket kulturaktiviteter på helger och kvällstid och det är bra,  men skolans roll för barnkulturen är viktig ur en demokratisk synpunkt, menar Elisabet Jonsson. Om alla barn ska få del av kulturen så måste den erbjudas på skoltid, säger hon.

Ulla Öhman
ulla.ohman@sr.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".