Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Bortdömt mål stal poängen

Publicerat fredag 9 januari 2009 kl 06.01

I elitseriehockeyn på torsdagen spelade Timrå 1-1 mot HV71 på bortaplan. Men Timrå gjorde 2-1 i slutet av matchen men Petr Tenkrats mål blev dock bortdömt för spark.
– Vi borde ha vunnit för det var helt felaktigt domslut, säger Per Styf i Timrå.

Från de heta matcherna i JVM till en typisk match i elitserielunken.

– Skönt att vara back in business, sade Magnus Pääjärvi-Svensson efter att hans Timrå spelat 1-1 borta mot HV 71.

Men matchens snackis blev ännu en gång ett sparkmål - och även denna gång blev det antagligen ett felaktigt domslut som avgjorde matchen.

Timrås forward Magnus Pääjärvi-Svensson är en av många JVM-spelare som nu är tillbaka i vardagen. Men serielunk ville han inte höra talas om.

– Nej, jag är glad varje gång jag får spela i elitserien också. Men det är verkligen en stor omställning från JVM-hockeyn. De små rinkarna och det betydligt mycket offensivare spelet var roligt, sade Pääjärvi.

Trots att hela julledigheten varit späckad med matcher behövde Pääjärvi-Svensson dock inte vila trots att han bara varit hemma ett dygn.

– Kroppen känns fräsch, däremot är huvudet lite tungt.

Mål dömdes bort för spark
Matchen slutade 1-1, men det var nära att Timrå fått med sig 2-1 med två minuter kvar. Petr Tenkrats mål blev dock bortdömt för spark. Men reprisbilderna visar att Tenkrat knappast sparkade in pucken, utan bara styrde den genom att vinkla foten.
– Domaren (Niklas Persson) var ju säker på mål först. Men sen tittade han på jumbotronen, vilket han inte får, och efter det bestämde han sig för att prata med videodomaren. Och jag förstår verkligen inte hur det kunde dömas bort när de tittat på reprisen, det var ju ett helt regelrätt mål, sade Pääjärvi-Svensson.

Att detta skulle hända just för HV och just nu är en mycket lustig slump. Laget var inblandat i en närmast identisk situation i tisdagens match mot Rögle.

Den gången dömdes det mål för Rögle trots att tv-bilderna visade en ganska tydlig spark. Det domslutet har också lett till att HV krävt omspel av matchen och att videodomaren i Ängelholm tagit time-out efter att ha erkänt sitt misstag.

Även denna gång väntar säkert visst efterspel.
– Självklart påverkades domaren av det som hände i tisdags och av att vi var på HV:s hemmaplan idag. Bilderna visar ju att det är ett helt felaktigt beslut, sade Timrås tränare Charles Berglund efter matchen.

För HV blev det alltså i viss mån rättvisa genom att Timrås mål dömdes bort, men för Timrå har båda dessa omdiskuterade domslut varit rakt igenom negativa.

– Om båda lägena bedömts korrekt hade Rögle haft två poäng mindre och vi två poäng mer. Då hade vi legat på slutspelsplats. Så jag tycker att det är för jävligt, sade Charles Berglund.

– Regeln säger att man får styra in pucken i mål om man inte gör en sparkrörelse, så vi blev överkörda helt enkelt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".