Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrland

Lågkonjunktur kan skapa spelberoende

Publicerat måndag 23 mars 2009 kl 15.34
Meta Persdotter, VD för Svenska spel. Foto: Sofia Forell

Den rådande lågkonjunkturen kan göra att fler spelar om pengar och att därmed fler får problem med spelandet. Det säger Marie Risbeck på Statens Folkhälsoinstitut i Östersund som just nu jobbar med en rapport över svenska folkets spelvanor.

Utredningen visar bland annat att spelberoende är betydligt vanligare i grupper som har det svårt ekonomiskt och som står utanför arbetsmarknaden.

– De som är mest drabbade är personer med ekonomiska problem, som står utanför arbetsmarknaden och som är lågutbildade, säger Marie Risbeck som är projektledare för utredningen ”Spelberoendeprojektet” som Statens folkhälsoinstitut i Östersund genomför just nu.

– Vissa personer ser spel som den enda utvägen till ett bättre liv i svåra ekonomiska situationer, fortsätter hon.

Senast folkhälsoinstitutet gjorde en sådan här utredning om svenska folkets spelvanor och hälsa var för tio år sedan. Då var 2 % av svenskarna spelmissbrukare.

Men mycket har sedan dess. Internetspelen har kommit, spelautomater har blivit lagliga och ökar hela tiden och fyra internationella casinon, varav ett i sundsvall, har startat. Men framförallt har reklamen för spel ökat vilket oroar Marie Risbeck på folkhälsoinstitutet.

– Unga är speciellt utsatta. De är utsatta för ett gigantiskt experiment, säger hon.

Även statligt ägda Svenska spel använder ju marknadsföring. Bolagets VD Meta Persdotter är medveten om riskerna med reklam.

– Vi försöker ha en balans där vi väljer bort vissa mer riskfyllda spel som vi inte marknadsför alls så vi tycker nog att vi har ganska bra kontroll på det, säger meta Persdotter.

Svenska spel, som faktiskt minskat på sin marknadsföring, satsar hårt på sin slogan ”Spela lagom” och bolaget har även infört en spelbudget som spelaren själv sätter innan han eller hon börjar spela.

Men Marie Risbeck säger att en sådan slogan som ”Spela lagom” kan få omvänd effekt.

– Den kan göra så att nya grupper hittar spel om pengar som en intressant verksamhet och att man då hamnar i problem. Exakt hur den här slogan påverkar vet man inte för det är inte utrett men det skulle det behövas, säger Marie Risbeck.

– Med den spelbudget som vi har infört på internetsajten så har vi minskat omsättningen med 10 % så jag tycker ändå att vi håller en bra balans, säger Meta Persdotter.

Oskar Pierrou
oscar.pierrou@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".