Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrland

Solariesolandet håller i sig

Publicerat onsdag 25 mars 2009 kl 17.42

Intresset för att sola solarium ser ut att hålla i sig. Detta trots larmrapporter om ökad risk för hudcancer. Det här visar en rundringning som SR Västernorrland har gjort bland flera av länets solarier.

På Paradisbadet i Örnsköldsvik har man med tiden märkt av en viss nedgång i solandet. Men det är inte uppfattningen bland flera av länets andra solarier.

En rundrigning som SR Västernorrland gjort visar att solarierna istället har bibehållit sina kunder relativt konstant genom åren.

Trots larmrapporter alltså.

– För femton år sedan solade jag betydligt mer, men nu går jag bara några gånger på vintern för att få bort den värsta blekheten, säger Caroline Karlsson i Örnsköldsvik, som med tiden alltså har minskat sitt eget solariesolande.

Men vad som är rätt är inte alldeles solklart.

Senast igår kunde vi ta del av nya vetenskapliga studier som sade att fördelarna med att sola kan vara större än nackdelarna. Till exempel har forskarna sett att kvinnor som solar har en lägre risk att drabbas av blodproppar än de kvinnor som undviker solen.

Men hur kommer det sig att länets solarier upplever att antalet kunder är mer eller mindre oförändrat?

Enligt en föredetta solariehandlare, som inte vill ställa upp på någon intervju, beror det snarare på att antalet platser där man kan sola har minskat och att de få solarier som finns kvar då också får fler kunder.

– På 80-talet då jag själv började hyra ut solarieutrustning, så hade nästan varenda arbetsplats ett eget solarium. När det gick som bäst hade jag 150 solariesängar uthyrda, jämfört med tio i dag, säger han.

Annelie Hjelte är marknadsansvarig vid Solana. Ett av de största svenska företagen inom solariebranschen.

– Tittar man på den senaste tioårsperioden, så kan det kanske stämma att det är vissa företag som har tagit bort solariet som personalvård. Men vi ser en ökning på solarieenheter till drop-in-solarier, säger Annelie Hjelte.

Marcus O Melinder
marcus.olofsson_melinder@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".