Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bantningsreklam skickas till barn

Publicerat torsdag 14 augusti 2003 kl 12.06
Gå ner två kilo på en dag och bli 50 procent smalare på bara två veckor. Inte ens total svält kan få dig så smärt så snabbt. Men så marknadsför företaget PharmaPost sitt nya bantningsmedel Calvate. Reklamen skickas ut i personliga brev - till barn så unga som 8 år. Den senaste veckan har Konsumentverket fått in åtta anmälningar mot företaget
- Folk är riktigt upprörda, det är dom verkligen. Dom tycker att det är oetiskt, osmakligt och reagerar starkt på att det riktar sig till en grupp som kanske är mindre kritisk. En överviktig vill gärna gå ner i vikt och läser man det här och inte är så kritisk så kanske man går på det och betalar mycket pengar för ingenting, säger Mikael Malmberg, jusrist på konsument verket. Bantningsmedlet Calvate finns att köpa i förpackningar som kostar mellan 300 och 700 kronor - och erbjudandet har alltså skickats ut i personligt adresserade brev - brev som inte bara har gått ut till vuxna utan också till barn så unga som 8 år. Det här är inte första gången Pharma Post är i blåsväder. På drygt ett år har Pharma post samlat på sig inte mindre är 64 anmälningar hos Konsumentverket. Men att komma åt de ansvariga i företaget är svårt eftersom det inte går att få tag på någon ansvarig på företaget
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.