Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sundsvall

Förändringar att vänta för månadskortet

Publicerat torsdag 16 april 2009 kl 11.00
1 av 2
Priset och villkoren för periodkortet som införts för bussresor i Sundsvall kan komma att ändras. Foto: Karin Lycke
2 av 2
Tore Nordlund, områdeschef för Busslink i Sundsvall. Foto: Karin Lycke

Priset och villkoren för periodkortet som införts för bussresor i Sundsvall kan komma att ändras.

Sedan kortet infördes den 1 mars har knappt 200 kort sålts, enligt Busslink, och eftersom kortet är nytt pågår en ständig utvärdering.

– Vi jobbar hela tiden med att göra kunden nöjd, och det kommer nog inom en ganska snar framtid någon förändring på kortet, säger Tore Nordlund, områdeschef för Busslink i Sundsvall.

Har sålt lite sämre än väntat
Första månaden med periodkort i Sundsvall såldes mellan 160 och 170 kort. Busslink hade räknat med 200 kort. Att det blev något färre tror Tore Nordlund beror på att det var sportlov och då reser inte lika många med bussen. Många som sedan tidigare har ett laddningsbart resekort har troligen också pengar kvar på det kortet som man vill resa för innan ett kortbyte blir aktuellt, tror Tore Nordlund.
– Jag tror alldeles säkert att det här kommer mer och mer, säger Tore Nordlund.

För dyrt tycker många
Ett periodkort för en månads resor i Sundsvall kostar 650 kronor, då är kortet inte personligt och gäller även för nattrafiken som annars kostar extra. Men det är för dyrt tycker flera bussresenärer som SR Västernorrland pratat med.
– Jag skulle inte tjäna på det för jag åker ganska lite och bara inom stan, säger Camilla Liljeqvist som idag har det laddningsbara reskortet som hon varje månad tankar med ungefär 400 kronor för resorna till och från jobbet.

Blev besviken
När hon först hörde om periodkortet tyckte hon att det lät bra, men när priset blev känt motsvarade det inte vad hon förväntat.
– Jag hade hellre velat ha ett alternativ som blir billigare när man bara åker till och från jobbet, man måste ju tjäna på det om man ska köpa det, säger Camilla Liljeqvist.
Hon tycker ändå att det borde bli billigare att använda bussen i vardagen.
– Ja, jag tycker det, det kostar ganska mycket ändå, fast man kan ju cykla och gå när det är fint väder så tjänar man ännu mer, säger hon.

Nästan samma pris som i Stockholm
Periodkortet är ämnat för dem som reser väldigt mycket med stadsbussarna, enligt Tore Nordlund på Busslink. För andra bussresenärer finns det laddningsbara kortet kvar där man betalar per resa. Då har man kommit fram till att 650 kronor är det som är skäligt för fria resor i en månad. Det är nästan i nivå med Stockholm där ett månadskort med länstrafiken kostar 690 kronor.
– Det är ju snubblande nära och vi tittar över kortet, för det är efterfrågat och vi tror att det kommer att bli ett bra kort, säger Tore Nordlund.
Prisnivån då, finns det skäl att se över den?
– Vi tittar över alltihopa, en förändring blir det säkert, vi jobbar med att kunderna ska bli nöjda, säger Tore Nordlund.

Andra län ligger lägre
SR Västernorrlands jämförelse med kostnaderna för månadskort i andra län visar att Sundsvall ligger flera hundralappar högre än andra. Till exempel i Västerbotten kostar ett kort 440 kronor. I Gävle 430 kronor och i Falun reser man i hela kommunen för 460 kronor.
– Vi har ju väldigt mycket turer med stort utbud med trafik nästan dygnet runt på helgerna, det kanske inte de andra har, säger Tore Nordlund.

Länstrafikens övriga prissättning påverkar
Men priset är något som är under utvärdering när Busslink tittar över hur periodkortet kan förbättras. Även Sture Lantz som är marknadsansvarig för Länstrafiken i Västernorrland tycker att 650 kronor är ett högt pris. Men han berättar också att det finns ett villkor från Länstrafiken för att busslink ska få ha periodkort.
– Det får inte bli billigare än ett visst antal resor med vårt laddningsbara reskort, utan det ska vara för dem som åker mycket, det får inte konkurrera med vårt reskort, säger Sture Lantz.
Han berättar också att Länstrafiken har en utredning på gång när det gäller prisbilden för busstrafiken i hela länet, som också kan påverka priset för periodkortet i Sundsvall.
– Om priset bli billigare överallt i länet, även i Sundsvalls tätort, då kommer ju priset på periodkortet att följa med, säger Sture Lantz.  

Läs också:

Karin Lycke
karin.lycke@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".