Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sundsvall

Åkarna väljer bort bron

Publicerat lördag 18 april 2009 kl 09.00
1 av 3
Lastbilschaufförerna kommer att välja den billigaste vägen även när bron över Sundsvallsfjärden blir klar. Foto: Karin Lycke
2 av 3
Leif Eriksson, VD för Sundfrakt. Foto: Karin Lycke
3 av 3
Håkan Östh, lastbilschaufför. Foto: Karin Lycke

Det finns en risk att den tunga trafiken kommer att fortsätta att åka den nuvarande E4:an genom Sundsvall även när det finns en bro över fjärden.

Orsaken är att det är bestämt att den tunga trafiken ska få betala en broavgift på 100 kronor per resa.





– Jag tror att man kommer att söka sig billigaste väg och finns det då möjlighet att åka runt och man bedömer att det blir billigare så kommer man att göra det, säger Leif Eriksson som är VD för Sundfrakt i Sundsvall.

Han är förvånad över att det är nyttotrafiken som får betala avgifterna och att övrig trafik får åka utan att betala.

– Det blir våra kunder som kommer att få betala det, och i slutänden är det näringslivet i Norrland och vi som bor i Norrland som är konsumenter, säger Leif Eriksson.

Kör genom stan om inte kunden betalar
Han får medhåll av åkaren och lastbilschaffisen Håkan Östh från Gävle som kör varor till bland annat Ica-butiker i Sundsvall. Han har räknat ut att broavgifterna för honom kommer att kosta dryga 67 000 kronor varje år.

– Blir det jag som får betala det på mitt resultat då kommer jag att köra genom stan och då får man väl stå ut med trafikljusen då, säger Håkan Östh.

Skönt att slippa signalerna
– Det blir ju konsumenten som får betala det i slutänden, men nog kommer jag att ta bron, så slipper man i alla fall signalerna för det är ett ruskigt irritationsmoment, säger Håkan Östh.

Fast han tror att risken är liten, för han tror också att Ica kommer att betala extrakostnaden.

– Jag tror sannolikheten är ganska stor, för det är miljötänkande i det också, och Ica ligger ju långt framme när det gäller miljötänket. Jag tror att de kommer att säga åt mig att åka över bron för de betalar det, och då är det inga problem, säger Håkan Östh.

Lokala föreskrifter förbjuder genomfart
Vägdirektören Caroline Ottosson tror däremot inte att åkarnas farhågor besannas. När nya E4:an står klar kommer den nuvarande E4an genom Sundsvall bli en kommunal väg och då får kommunen helt enkelt lagstifta så att det inte blir tillåtet för den tunga trafiken att åka där för att slippa betala broavgift.

– Det är ju så att viss tung trafik kommer att behöva åka genom stan för att leverera varor och så, men de som inte ska det, ska inte kunna smita genom stan och det kan kommunen reglera med sina lokala trafikföreskrifter, säger Caroline Ottosson.

Hur kan sådana regler se ut?
– Man kan säga att det inte är tillåtet för genomfart, säger Caroline Ottosson.

Avgiften inte större än besparingarna
Hon menar också att bron innebär besparingar för åkarna och att broavgiften inte ska behöva drabba deras kunder och i en förlängning konsumenterna.

– Jag tycker att åkerinäringen ska titta på den totala nyttan och se att de sparar tid och bränsle och så får de ställa det mot den avgift de tar ut och förhoppningsvis tar de inte ut mer avgifter än de behöver och i det här fallet ska det inte behövas, säger Caroline Ottosson.

Karin Lycke
Karin.lycke@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".