Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrland

Annonser ska få unga att rösta

Publicerat onsdag 3 juni 2009 kl 14.54
Internetannonser ska locka unga att rösta. Anders Sjölander på valnämnden i Sundsvall. Foto: Christer Suneson.

Sundsvall är en av tre kommuner i länet som försöker locka förstagångsväljare på Internet att rösta i det kommande EU-valet. Det är på Internetsajten Bilddagboken som kommunerna köpt annonser för information om valet.

På valkontoret på Sundsvalls kommun arbetats det flitigt just nu inför valet på söndag med att packa ihop informationen som ska ut på respektive vallokal. Men även i det tysta, på Internet har en kampanj riktad mot unga väljare pågått en dryg månad. Det är kommunerna i Sundsvall, Timrå och Härnösand som annonserat på Internetsajten Bilddagboken för att få de unga till valurnorna.

– De kanske inte läser tidningar och så men om de använder Bilddagboken är det större chans att de ser annonsen där, säger Anders Sjölander valsekreterare på valnämnden i Sundsvalls kommun.

Ska nå unga förstagångsväljare
Det finns omkring 17000 registrerade unga Västernorrlänningar på Bilddagboken, många är också förstgångsväljare och det är främst de kommunerna nu vill nå med kampanjen. Kommunerna har betalat omkring 4000 kronor vardera för att synas på sajten. Och det är så kallad riktad information, för Internetsidan vet var personer som loggar in bor någonstans och därför ser användaren annonsen från just sin kommun.

– Alla som är registrerade användare får upp annonsen från sin kommun och när de klickar på annonsen kommer de till valsidan, säger Anders Sjölander.

Riktade kampanjer på Internet allt vanligare
På en skolgård i Sundsvall träffade jag förstagångsväljarna Sofie Westerlund, Nils Holmér och Carl Hagner och de har redan bestämt att gå och rösta på söndag. Alla tre eleverna är övertygade att sådana här riktade kampanjer med samhällsinformation på Internet kommer att bli ännu vanligare i framtiden.

– Ja jag tror absolut att Internet kommer att användas mer av politiska partier och andra i framtiden, säger Nils Holmér.

Anders Sjölander på valnämnden i Sundsvall berättar att planerna med just riktade kampanjer på internet i framtiden redan är sjösatta.

– Jag tror man kommer att göra målgruppsanpassade annonser eller information. Och om det arbetet  pågår det en diskussion här på kommunhuset, säger Anders Sjölander, sekreterare på valnämnden i Sundsvall.

Christer Suneson
christer.suneson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".