Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Örnsköldsvik

Satsning på turism i Björna

Publicerat onsdag 10 juni 2009 kl 07.44
Tre starka krafter: Tobias Bergström, Evert Nilsson och Johan Hörnqvist. Foto. Lennart Sundwall

Björna i Örnsköldsviks kommun satsar nu för att hamna på turistkartan.
En nybyggd camping som ska stå klar nästa år och offensiv marknadsföring är några delar.
Det är fisket i Gideälven som ska få turisterna att hitta Björna.

Genom att ordna ett gemensamt fiskekort för turister som gäller sju fiskevårdsområden hoppas Evert Nilsson som är vice ordförande i Björna ekonomiska förening att turisterna ska hitta dit.

– Jag vill försöka få till ett gemensamt kort för turisterna så att man kan paddla kanot och fiska och utnyttja sevärdheterna längs hela älven, säger Evert Nilsson.

En gemensam marknadsföring med Höga Kusten ska ge Björna en plats på turistkartan.

Gideälven ska bli attraktivare, fisket ska underlättas, sevärdheterna ska presenteras så att även Björnabygden hittas av turisterna.

Det är Björna ekonomiska förening som står bakom satsningen som också innehåller en nybyggd camping som står klar 2010.

Hur optimistiska är ni med turismen, ska det bli Björnas sätt att överleva i framtiden?

– Ja, det kan ju bli det. Det beror ju alldeles på hur man lyckas, vi kan få två turister eller tvåhundra turister, det beror på hur intressant området blir, säger Evert Nilsson.

Lennart Sundvall
lennart.sundvall@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".